Κυριακή, 13 Ιουλίου 2008

Εζησαν τον μύθο τους στην Ελλάδα....

Εζησαν τον μύθο τους στην Ελλάδα
Από «Το Παιδί και το δελφίνι» με τη Σοφία Λόρεν σφουγγαρού ως το «Mamma mia!» με τη Μέριλ Στριπ ξενοδόχα, πολλά ελληνικά νησιά έχουν φιλοξενήσει κινηματογραφικές παραγωγές
ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ

Κάθε φορά που μια ξένη ταινία γυρίζεται σε ελληνικό φόντο αποκτά διαστάσεις κοσμοϊστορικού γεγονότος - τουλάχιστον στη χώρα μας. Βεβαίως, τις περισσότερες φορές οι διαστάσεις αυτές αγγίζουν τα όρια της γελοιότητας, γιατί το πού πίνει τον καφέ του κάθε πρωί ο Πιρς Μπρόσναν ή σε ποια παραλία λιάζεται ο Νίκολας Κέιτζ δεν έχει ακριβώς ειδησεογραφικό ενδιαφέρον. Το σίγουρο πάντως είναι ότι ο ελληνικός τουρισμός κερδίζει πόντους μέσω της κινηματογραφικής προβολής του τόπου μας, ενώ όσο πιο φολκλόρ και α λα καρτ ποστάλ είναι η ταινία τόσο μεγαλύτερη είναι και η επερχόμενη πελατεία στο νησί όπου γυρίστηκε. Στη δεκαετία του 1980 μια ταινιούλα με τον τίτλο «Summer lovers» προετοίμασε το έδαφος για το κοσμοπολίτικο χρώμα που επρόκειτο αργότερα να αποκτήσουν η Σαντορίνη και η Μύκονος, ενώ στα τέλη της δεκαετίας του 1990 πολλοί ανακάλυψαν τις ομορφιές της Κεφαλλονιάς χάρη στο «Μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι». Στον χάρτη που ακολουθεί θυμίζουμε ορισμένες χαρακτηριστικές περιπτώσεις ελληνικών νησιών που απέκτησαν διεθνή αίγλη έχοντας φιλοξενήσει γυρίσματα ξένων παραγωγών, κυρίως αμερικανικών. Η παλαιότερη είναι το «Παιδί και το δελφίνι» στην Υδρα και η πιο πρόσφατη το «Mamma mia!» σε Σκόπελο, Σκιάθο και Πήλιο· μια ταινία που έχει ήδη αγαπηθεί στην Ελλάδα, στην οποία το πρώτο κιόλας τετραήμερο της προβολής της ξεπέρασε τις 130.000 εισιτήρια!
Κέρκυρα
«Για τα μάτια σου μόνο»
Ο κοσμογυρισμένος βρετανός πράκτορας Τζέιμς Μποντ δεν θα μπορούσε να μην έχει αφήσει τα ίχνη του στην Ελλάδα, αν και αυτό έγινε σε μια από τις χειρότερες περιπέτειές του. Το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων της ταινίας «Για τα μάτια σου μόνο» («For your eyes only», 1981) του Τζον Γκλεν πραγματοποιήθηκε στα Μετέωρα, ενώ όμως είχαν προηγηθεί αρκετά στην Κέρκυρα, καθώς ο 007 (Ρότζερ Μουρ), παρέα με την Καρόλ Μπουκέ, κυνηγούσε έναν έλληνα εγκληματία ονόματι Αριστοτέλης Κριστάτος, τον οποίο υποδύθηκε ο βρετανός σαιξπηρικός ηθοποιός Τζούλιαν Γκλόβερ...
Κεφαλλονιά
«Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι»
Το καλοκαίρι του 1999 και ενώ είχαν μεσολαβήσει αρκετά χρόνια απουσίας ελληνικού φόντου σε ξένες ταινίες, «Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι» («Captain Corelli's mandolin») έβαλε και πάλι τη χώρα μας στον κινηματογραφικό χάρτη. Ο «Κορέλι» ανήκει στις ακριβότερες παραγωγές που έχουν γυριστεί ποτέ στην Ελλάδα, ενώ λόγω των αυξημένων απαιτήσεων σε σκηνικά και ντεκόρ (ιταλική κατοχή) η Κεφαλλονιά βρέθηκε σε κατάσταση «ανακατασκευής». Ολόκληρη η Σάμη εργάστηκε πυρετωδώς για την εξυπηρέτηση του Νίκολας Κέιτζ, της Πενέλοπε Κρους και του συνεργείου, ενώ χρησιμοποιήθηκαν περί τους 400 κομπάρσοι. Κρίμα που το «Αρλεκιν» αποτέλεσμα αδίκησε το ομότιτλο μυθιστόρημα του Λουί ντε Μπερνιέρ.
Υδρα
«Το παιδί και το δελφίνι»
Μία από τις πρώτες υπερπαραγωγές του Χόλιγουντ που γυρίστηκαν σε ελληνικό έδαφος ήταν «Το παιδί και το δελφίνι» («Boy on a dolphin», 1957) του Γιαν Νεγκουλέσκο. Η ταινία γυρίστηκε σε αρκετά μέρη: Παρθενώνας, Επίδαυρος αλλά και Υδρα. Η ανταπόκριση του ελληνικού, αλλά και τους διεθνούς Τύπου απέναντι στην ταινία υπήρξε τεράστια. Στο κάτω κάτω δεν είναι λίγο να βλέπεις δίπλα σου τη Σοφία Λόρεν... σφουγγαρού, στην πρώτη μάλιστα εμφάνισή της σε αμερικανική ταινία. Το όμορφο νησί του Αργοσαρωνικού έχει υπάρξει φόντο αρκετών ταινιών, όπως το «Νησί της αγάπης» (1963) του Μόρτον ντα Κόστα, αλλά και η «Φαίδρα» (1962) του Ζυλ Ντασσέν με τη Μελίνα Μερκούρη.
Μύκονος
«Σίρλεϊ Βαλεντάιν»
Η βρετανίδα ηθοποιός Πολίν Κόλινς οφείλει τη μοναδική υποψηφιότητα για Οσκαρ της καριέρας της στη «Σίρλεϊ Βαλεντάιν» («Shirley Valentine», 1987) που γυρίστηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου στη Μύκονο, προβάλλοντας όχι μόνο την ομορφιά του νησιού, αλλά και τη φήμη ότι οι Ελληνες είναι σπουδαίοι εραστές. «Θα πάω στην Ελλάδα για το σεξ» ούρλιαζε η καταπιεσμένη λονδρέζα μικροαστή. «Σεξ για πρωινό, σεξ για μεσημεριανό, σεξ για τσάι και σεξ για βραδινό!». Βέβαια, ο άνδρας με τον οποίο καταλήγει, ένας ντόπιος σερβιτόρος ονόματι Κώστας, δεν εμπνέει και τόσο ως greek lover γιατί είναι... Αγγλος (Τομ Κόντι).
Αμοργός
«Απέραντο γαλάζιο»
Μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του γαλλικού κινηματογράφου στη δεκαετία του 1980 υπήρξε το «Απέραντο γαλάζιο» («Le grand bleu», 1988) του Λυκ Μπεσόν. Ελαφρά βασισμένη στην αληθινή ιστορία του δύτη Ζακ Μαγιόλ (Ζαν Μαρκ Μπαρ), που κατάφερε να κερδίσει τον τίτλο του παγκόσμιου πρωταθλητή φθάνοντας στα 300 πόδια κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, η ταινία γυρίστηκε στην Αντίμπ της γαλλικής Ριβιέρας, στην Ταορμίνα της Ιταλίας και, κυρίως, στην Αμοργό των Κυκλάδων. Δεν είναι ευρέως γνωστό αλλά κάποιες σκηνές έχουν ως φόντο το Μαγγανάρι της Ιου, όπου ο Μπεσόν πέρασε αρκετά καλοκαίρια ως παιδί.
Ρόδος
«Τα κανόνια του Ναβαρόνε»
Οταν στις αρχές της δεκαετίας του 1960 γυριζόταν στη Ρόδο η ταινία του Τζέι Λι Τόμπσον «Τα κανόνια του Ναβαρόνε» («Guns of Navarone», 1961), πανηγύρια ολόκληρα είχαν στηθεί για τους φιλοξενούμενους χολιγουντιανούς σταρ της. Τον Γκρέγκορι Πεκ, τον Ντέιβιντ Νίβεν και τον Αντονι Κουίν. Οι εφημερίδες της εποχής στόλιζαν τα πρωτοσέλιδά τους με καθημερινά ρεπορτάζ για την ταινία, η οποία για το είδος της έχει μείνει κλασική. Σημειωτέον, πολλά χρόνια μετά τα «Κανόνια», ο Νίβεν βρέθηκε και πάλι στη Ρόδο για να παίξει σε μια επίσης πολεμική περιπέτεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, την «Απόδραση στην Αθήνα» του Τζορτζ Παν. Κοσμάτος. Τεράστια επιτυχία, όχι όμως αυτή τη φορά κλασική...
Σύμη
Το μάτι του διευθυντή φωτογραφίας Ρότζερ Ντίκινς (κατοπινός συνεργάτης των αδελφών Κόεν) δεν αδίκησε στο ελάχιστο την παλιά πόλη της Σύμης, όπου το 1987 μεταφέρθηκε το μπεστ σέλερ του Μπάρι Ανσγουορθ «Το νησί του Πασχάλη» («Pascali's island»). Η ιστορία μυστηρίου της ταινίας που σκηνοθέτησε ο Τζέιμς Ντίρντεν τοποθετείται στο 1908, με έναν έξοχο Μπεν Κίνγκσλεϊ στον ρόλο του δόλιου ρουφιάνου του τοπικού σουλτάνου. Αυτό όμως που κυριολεκτικά μένει εδώ στη μνήμη είναι το φυσικό ντεκόρ, μέσα από ένα πανέμορφο οδοιπορικό σε τοποθεσίες όπως το Πέδι και το Χαράνι, με στάσεις στις πάμπολλες εκκλησίες του νησιού.
Καστελόριζο
«Mediterraneo»
Η γλυκόπικρη αντιπολεμική σάτιρα του Γκαμπριέλε Σαλβατόρες «Mediterraneo» περιέγραφε τις κωμικοτραγικές περιπέτειες μιας ομάδας ιταλών φαντάρων σε κάποιο απομακρυσμένο νησί της Δωδεκανήσου, στο οποίο η ομάδα μετατίθεται τον Ιούνιο του 1941. Ανάμεσα στις απολαύσεις των φαντάρων και η γλυκιά συντροφιά μιας μαυρομαλλούσας «ελευθέρων ηθών» κορασίδας, με το πρόσωπο της Βάνας Μπάρμπα. Χωρίς να αποτελεί κάτι το αξέχαστο, το «Mediterraneo» απέσπασε το Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας 1991. Στην ταινία το νησί δεν κατονομάζεται.
Κρήτη
«Αλέξης Ζορμπάς»
Για λόγους που προσωπικά δεν έχω ακόμη καταλάβει, ο αμερικανός, μεξικανοϊρλανδικής καταγωγής, Αντονι Κουίν (1915 - 2001) κρίθηκε ο ιδανικότερος σταρ του Χόλιγουντ για την ενσάρκωση γραφικών... ελλήνων ηρώων. Χαρακτηριστικότερος παραμένει ο «Αλέξης Ζορμπάς» του Νίκου Καζαντζάκη που σκηνοθέτησε ο Μιχάλης Κακογιάννης στην Κρήτη. Μερικά χρόνια πριν, το 1957, ο Ζυλ Ντασσέν ανακάλυπτε τη μαγεία του κρητικού τοπίου μέσω της δικής του εκδοχής έργου του Καζαντζάκη, το «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται». Στην Κρήτη, η οποία έχει επίσης φιλοξενήσει παραγωγές όπως ο «Πάτον», έγιναν γυρίσματα της τελευταίας ταινίας του Κώστα Γαβρά «Eden is West». Οσο για τον Κουίν, περίπου 15 χρόνια μετά τον Ζορμπά, υποδύθηκε τον Αριστοτέλη Ωνάση (ως Τομάσις) στον «Ελληνα μεγιστάνα» του Τζ. Λι Τόμπσον, τα γυρίσματα του οποίου επίσης πραγματοποιήθηκαν σε ελληνικά νησιά.
Σαντορίνη
«Εραστές του καλοκαιριού»
Το 1982, η προβολή της Σαντορίνης (αλλά και της Μυκόνου) πήρε διεθνείς διαστάσεις με τους «Εραστές του καλοκαιριού» («Summer lovers»), μια ασήμαντη αλλά πέρα για πέρα καλοκαιρινή τινέιτζερ περιπέτεια του Ράνταλ Κλάιζερ με την Ντάριλ Χάνα και τον Πίτερ Γκάλαχερ (ως Μάικλ Πάπας). Πολύ πριν μεταμορφωθούν σε «Κολωνάκια του Αιγαίου», τα δύο κυκλαδίτικα νησιά έγιναν αίφνης το σημείο του χάρτη όπου σακίδιο και σανδάλι πήγαιναν σύννεφο. Αργότερα, και ενώ η Σαντορίνη είχε γίνει πια ο ιδανικός χώρος για τελετές γάμων απ' όλο τον κόσμο, γυρίστηκε εκεί και η εισαγωγή της δεύτερης ταινίας «Lara Croft» με την Αντζελίνα Τζολί (2003).
Σκιάθος, Σκόπελος
«Mamma mia!»

ΠΗΓΗ : Το ΒΗΜΑ,

13/07/2008 ,

Σελ.: C02

Κωδικός άρθρου: B15408C021

ID: 295749

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis