Σάββατο 28 Μαρτίου 2009

Η Ελλάδα έχει πλούτο αλλά δεν τον αξιοποιεί

Η Ελλάδα έχει πλούτο αλλά δεν τον αξιοποιεί
Οι απαιτήσεις του πολιτιστικού τουρισμού σε εποχές ύφεσης

Της Μαργαριτας Πουρναρα

Ξεχάστε τις αφίσες με τις αμμουδιές και τα κρυστάλλινα νερά. Αφήστε στην άκρη τις καλλίγραμες κοπέλες που πίνουν κοκτέιλ μπροστά στο ηλιοβασίλεμα. Ακόμα και η Ακρόπολη δεν αρκεί. «Εχει έρθει η ώρα να δούμε τον ελληνικό τουρισμό από άλλη σκοπιά, ιδιαίτερα τώρα που μας απειλεί η κρίση. Είναι ευκαιρία να προσφέρουμε στους ξένους μια “διαδρομή” που ξεκινάει μεν από το ωραίο τοπίο, περνάει όμως από τις υψηλής ποιότητας υπηρεσίες και τελειώνει με την αίσθηση ότι το ταξίδι δεν ήταν μόνο αναψυχή, αλλά και επιμόρφωση για την αρχαία και τη σύγχρονη Ελλάδα. Δεν μπορούμε να προσφέρουμε σκέτα μνημεία ή Φύση. Οι ξένοι θέλουν μια ολοκληρωμένη εμπειρία. Το λεγόμενο experience tourism είναι το μέλλον του τομέα μας».
Ο Γιώργος Παπαγαπητός, μιλώντας στην «Κ» συμπυκνώνει ολόκληρη την φιλοσοφία του σε μια παράγραφο. Μαζί με τον αδελφό του Βάσο έφυγαν πριν από 45 χρόνια από τη Ρόδο. Σήμερα έχουν το μεγαλύτερο γραφείο πολιτιστικού τουρισμού στις ΗΠΑ με 40 εργαζομένους. Συνεργάζονται με 200 αμερικάνικά πανεπιστήμια -ανάμεσα στα οποία το Harvard, το Yale, το Columbia και τα υπόλοιπα μέλη της πλειάδας του Ivy League-, σπουδαία αμερικανικά μουσεία (λ. χ. τα Smithsonians), αλλά και φορείς όπως η Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης. Το Travel Dynamics έχει δικά του κρουαζιερόπλοια και διοργανώνει κάθε χρόνο θεματικά ταξίδια με ειδικές ξεναγήσεις και ομιλίες. Πέρυσι απόφοιτοι του Yale άκουγαν τον καθηγητή Donald Kagan να μιλάει για ένα θέμα που γνωρίζει όσο λίγοι: τον Πελοποννησιακό Πόλεμο. Φέτος, σε μια από τις κρουαζιέρες στη Μεσόγειο, ο καθηγητής Paul Kennedy θα μιλήσει για την αέναη άνοδο και πτώση των μεγάλων αυτοκρατοριών, με επίκαιρες προεκτάσεις.
«Για τον μορφωμένο και ευκατάστατο τουρίστα, η Ελλάδα είναι μια ιδέα με τεράστια ακτινοβολία. Ξέρει την αρχαία ελληνική γραμματεία, θαυμάζει τα ιδανικά και τις αξίες της αρχαιότητας. Δυστυχώς, όταν έρχεται εδώ αντιλαμβάνεται ότι η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Η εποχή που οι Ελληνες αλλά και άλλοι λαοί με ανεπτυγμένη τουριστική βιομηχανία είχαν συνηθίσει να βλέπουν τον επισκέπτη ως μια εύκολη πηγή εισοδήματος έχει παρέλθει. Μόνο οι υψηλής ποιότητας υπηρεσίες μπορούν να μας βγάλουν στην αντιπέρα όχθη στον καιρό της κρίσης. Και στην Ελλάδα τέτοιο επίπεδο έχουν δυστυχώς μόνο δύο νησιά: η Μύκονος και η Σαντορίνη», λέει στην «Κ» ο Γιώργος Παπαγαπητός στην πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα. Ανήσυχος από την κακή εικόνα που παρουσιάζει η χώρα στο εξωτερικό τους τελευταίους μήνες, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου: «Τα πλάνα από την καμένη Αθήνα, από την αποκλεισμένη Ακρόπολη και το πρόσφατα βανδαλισμένο Κολωνάκι είναι η χειρότερη διαφήμιση για τη χώρα μας σε μια δύσκολη περίοδο. Το CNN και τα υπόλοιπα δίκτυα έδειχναν συνεχώς αυτό το οπτικό υλικό. Αυτό που με προβληματίζει ακόμα περισσότερο είναι ότι το κράτος δεν δείχνει να έχει τα αντανακλαστικά να προστατεύσει τον τουρισμό που είναι ένα από τα πολυτιμότερά μας αγαθά. Μια ξένη κυβέρνηση θα είχε κάνει πληρωμένες καταχωρίσεις σε εφημερίδες, ακόμα και ολόκληρη καμπάνια για να πείσει τους τουρίστες ότι η Ελλάδα δεν είναι στο έλεος των ταραξιών. Δυστυχώς ακόμα δεν έχουμε δει καμιά τέτοια κίνηση».
Υπάρχει λύση; «Η αίσθηση της ελληνικής φιλοξενίας, ο τρόπος με τον οποίο μπορούμε και πρέπει να υποδεχόμαστε τους ξένους, μπορεί να αποτελέσει το μεγαλύτερο διαπραγματευτικό μας χαρτί. Πρόκειται για μια πανάρχαια έννοια που δεν έχουμε φροντίσει να της δώσουμε μια σύγχρονη πνοή. Πρέπει όλοι οι Ελληνες που ασχολούνται με τον τουρισμό να συμπεριφερθούν ως ένα σώμα και να απομονώσουν όσους επιμένουν να εκθέτουν τη χώρα και να κάνουν αισχροκέρδεια. Από την άλλη, πρέπει να βελτιώσουμε την υποδομή. Παλεύω τον τελευταίο καιρό να φτιάξω το πρόγραμμα για ένα ταξίδι για τη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης. Κανένα ελληνικό μουσείο δεν ξέρει ακόμα τι έκθεση θα κάνει του χρόνου. Οι μουσικοί χώροι πλην του Μεγάρου δεν έχουν κάνει προγραμματισμό. Πώς θα διοργανώσω την επίσκεψη;
Πρέπει να θυμόμαστε ότι οι πελάτες του ποιοτικού τουρισμού δεν κάμπτονται εύκολα από την κρίση. Θεωρούν ότι ένα ταξίδι όπως αυτά που διοργανώνουμε είναι αναπόσπαστο τμήμα της διά βίου μόρφωσης. Θα συνεχίσουν λοιπόν να ταξιδεύουν, αλλά και να δαπανούν χρήματα ως επένδυση για την ποιότητα της ζωής τους».
28.3.2009

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis