Τρίτη, 13 Οκτωβρίου 2009

Το Βυζαντινό «βορά» στις κάμερες


Οταν τμήμα οροφής έπεσε, ενώ το μουσείο ήταν κλειστό, η είδηση πήρε δυσανάλογες διαστάσεις

ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ. Παρασκευή βράδυ, στην είσοδο του Βυζαντινού Μουσείου Αθηνών υποχώρησε ένα μακρόστενο τμήμα από τη γυψοσανίδα που «έντυνε» την οροφή της εισόδου της μόνιμης έκθεσης. Ευτυχώς δεν τραυματίστηκε κανένας. Τις επόμενες ώρες που ακολούθησαν και χθες το πρωί, διενεργήθη αυτοψία από αρμόδιους τεχνικούς, αναμένεται το πόρισμα και η οροφή θα επισκευαστεί σε λίγες μέρες. Το Σάββατο θα λειτουργήσει πάλι αυτή η πλευρά του μουσείου, όπως είπαν, ενώ με αφορμή το περιστατικό θα εξεταστούν εκ νέου όλες οι γυψοκατασκευές.

Το ανακάλυψε η τηλεόραση

Το πρόβλημα όμως που προέκυψε είναι άλλο. Οπως συμβαίνει στην ελληνική πραγματικότητα, πριν καλά καλά ειδοποιηθεί η διοίκηση του μουσείου και οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού, ειδοποιήθηκαν και τα κανάλια. Η κυβέρνηση μπορεί να άλλαξε, όμως όσο κι αν προσπαθούν να μας πείσουν τα καινούργια μέλη ότι θα αλλάξουν συνήθειες και νοοτροπίες χρόνων, αυτές που μας στοιχειώνουν είναι καλά ριζωμένες μέσα μας. Και η τηλεόραση είναι αυτή που σε πολλές περιπτώσεις υποκαθιστά τη δικαστική εξουσία και τις αρχές, αυτή που ορίζει πράγματα και καταστάσεις, αυτή που συχνά με το έτσι θέλω νομιμοποιείται να τα λύσει. Αν μάλιστα σε πιάσουν στις σελίδες τους τα μπλογκ, άκρη δεν βρίσκεις.

Η είδηση λοιπόν έκανε τον κύκλο της, κι αυτό το κομμάτι που έπεσε, την ώρα που το μουσείο ήταν κλειστό και ευτυχώς δεν τραυμάτισε κανέναν, έγινε ξαφνικά τεράστιο, επικίνδυνο που «θα μπορούσε να λιώσει οποιονδήποτε».

Σε κανέναν δεν αρέσει όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Πρέπει να παραδεχτούμε όμως ότι θα μπορούσε να συμβεί σε οποιοδήποτε μουσείο ή σπίτι, όπως συμβαίνει άλλωστε, απλώς δεν χώνουν τη μύτη τους παντού οι κάμερες. Το γεγονός ότι έγινε σε ένα δημόσιο χώρο βέβαια κάνει τα πράγματα χειρότερα.

«Επεσε η είσοδος του Βυζαντινού Μουσείου», διέγνωσαν οι ειδικοί της τηλεόρασης. Αλλοι αποφάνθηκαν πως «κατέρρευσε όλη η ανατολική πτέρυγα», κάνοντας την τρίχα τριχιά. Να γελάς και να κλαις μαζί για την έλλειψη μέτρου. Η ιστορία αυτή όμως έδειξε πώς αντιλαμβάνονται τα κανάλια τον πολιτισμό γενικότερα. Το Βυζαντινό Μουσείο, μόλις πριν από μια εβδομάδα εγκαινίασε μια σημαντική έκθεση στην οποία παρουσιάζεται με άγνωστα στο ευρύ κοινό αντικείμενα, η περίοδος από την Αλωση μέχρι και το νέο ελληνικό κράτος. Και μαζί μια εντυπωσιακή επίσης έκθεση του Γουόρχολ.

Πρώτη φορά πήγαν στο μουσείο αυτό τόσοι νέοι άνθρωποι.

Τότε όμως οι κάμερες, επίσημες και κρυφές, ήταν απούσες. Δεν τους ενδιέφερε ούτε η έκθεση που ετοίμαζε δέκα χρόνια το μουσείο ούτε το ίδιο το Βυζαντινό ως χώρος και πάρκο. Ετσι αντιμετωπίζει το θέμα του πολιτισμού η τηλεόραση. Ανθρωποφαγικά, με όρους εικόνας και σκανδαλοθηρίας.

Αλλωστε πολιτισμός για την τηλεόραση είναι η... τηλεόραση. Οι θεατρικές πρεμιέρες στις οποίες τρέχουν όλες οι εκδοχές της ξανθιάς παρουσιάστριας, πρωινές ή μεσημεριανές, τα μοντέλα και οι κοσμικοί. Οι άνθρωποι της τηλεόρασης.

Το Μουσείο παραμένει ανοικτό ως προς την περιοδική έκθεση «Warhol:Icon». Tο Σάββατο, 17 του μηνός, θα ξανανοίξει και η μόνιμη έκθεση.

Της Γιωτας Συκκα

ΠΗΓΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

13.10.09

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis