Παρασκευή, 4 Δεκεμβρίου 2009

Κατασκευαστικές: διακόπτουν έργα αν δεν εξοφληθούν



Aν δεν πληρωθούν, θα σταματήσουν να κατασκευάζουν. Αυτό είναι ουσιαστικά το μήνυμα που έστειλαν με επιστολή τους υπ’ όψιν των αρμοδίων υπουργείων Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων τα μέλη του ΣΤΕΑΤ (Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών Ανώτατης Τάξης), θέτοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο ξανά το ζήτημα της πληρωμής των οφειλών προς τις κατασκευαστικές εταιρείες δημοσίων έργων. Πρόκειται για μία ακόμη παρέμβαση εργοληπτικού φορέα για τη διεκδίκηση οφειλών, έπειτα από εκείνες του ΣΑΤΕ (Σύνδεσμος Ανωνύμων Τεχνικών Εταιρειών). Ο ΣΤΕΑΤ, όπως επισημαίνει, εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία του για τις συνεχείς καθυστερήσεις στην εξόφληση των οφειλών του Δημοσίου, ενώ αφορμή για τη νέα επιστολή στάθηκε η πληροφόρηση ότι για μεν τα συγχρηματοδοτούμενα έργα θα γίνει πληρωμή μικρού ποσοστού των οφειλών το προσεχές διάστημα, ενώ για τα έργα από εθνικούς πόρους, επί της ουσίας, θα ανασταλούν οι πληρωμές έως τα τέλη του έτους.
Ο ΣΤΕΑΤ άφησε να εννοηθεί ότι θα υπάρξουν διακοπές των εργασιών σε υπό εκτέλεση έργα, επισημαίνοντας ότι «είναι απαραίτητη η ειλικρινής αντιμετώπιση των εργοληπτικών επιχειρήσεων, ώστε να λάβουν τα μέτρα τους και να μην αναλαμβάνουν περαιτέρω υποχρεώσεις για την προώθηση των έργων». Επίσης, ζητάει την ανάληψη μέτρων ενίσχυσης των εταιρειών, όπως η ρύθμιση ή ο συμψηφισμός χρεών προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία (κάτι που ήδη, πάντως, εφαρμόζεται σε κάποιες περιπτώσεις) και η αναστολή σχετικών ποινικών διώξεων και διοικητικών μέτρων, «διότι λόγω των συνθηκών αυτών, προφανώς οι εργολήπτες δεν ευθύνονται για την αδυναμία αντιμετώπισης των οφειλών και υποχρεώσεών τους», καταλήγει η επιστολή.
Μεταξύ των μελών του ΣΤΕΑΤ, περίοπτη θέση έχουν οι τρεις μεγάλοι όμιλοι του κλάδου, Ελλάκτωρ, J&P Αβαξ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που, μεταξύ άλλων, έχουν αναλάβει την εκτέλεση όλων των μεγάλων συγχρηματοδοτούμενων έργων με σύμβαση παραχώρησης (π. χ. Ιονία Οδός και Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Τσακώνα). Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει λαμβάνειν περί τα 45 εκατ. ευρώ, ενώ από τις υπόλοιπες εταιρείες της ανώτατης εργοληπτικής τάξης, η Μηχανική αναμένει την εξόφληση 35 εκατ. ευρώ, η Τεχν. Ολυμπιακή διεκδικεί 27 εκατ. ευρώ, η ΑΕΓΕΚ έχει απαιτήσεις της τάξεως των 15 - 20 εκατ. ευρώ, η Intrakat αναμένει την εξόφληση 25 εκατ. ευρώ, ενώ η ΒΙΟΤΕΡ ανεβάζει το ποσό που διεκδικεί σε 60 εκατ. ευρώ. Χωρίς να υπολογίζονται οι οφειλές προς τις δύο μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, το συνολικό ποσό ξεπερνάει τα 210 εκατ. ευρώ, σύμφωνα πάντα με τους ισχυρισμούς των επιτελείων των κατασκευαστών.
Οσον αφορά το ύψος των οφειλών του Δημοσίου προς το σύνολο του κλάδου, εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ποσό που προσεγγίζει τα 2 δισ. ευρώ. Μάλιστα, ορισμένες οφειλές χρονολογούνται ακόμη και από την περίοδο των ολυμπιακών έργων, όπως προκύπτει και από σχετικά κονδύλια που είχαν εγγραφεί στον φετινό προϋπολογισμό του Δημοσίου. Πιο έντονο πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι εταιρείες μικρότερων τάξεων, ιδίως εκείνες της Γ΄, Δ΄ και Ε΄ Τάξης, οι οποίες μέσω του ΣΑΤΕ έχουν επανειλημμένα απευθύνει έκκληση προς τους αρμοδίους, καθώς οι αντοχές τους είναι σαφώς μικρότερες των «μεγάλων» του κλάδου.

Του Ν. Χ. Ρουσανογλου
Πηγή Καθημερινή
4.12.09

1 σχόλιο:

gekoudi είπε...

Εβαλα και εδώ το σχόλιο για να το δείτε.

Τυχαία έπεσα πάνω στο άρθρο που αναδημοσιεύσατε για το "παιδομάζωμα". Δείτε κι αυτό:
ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΑΠΟΧΩΡΙΣΜΟΥ

ShareThis