Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2010

Προστατευτείτε από τα ανεπιθύμητα SMS

Στο φαινόμενο των υπερχρεώσεων καταναλωτών από ανεπιθύμητα εισερχόμενα μηνύματα SΜS στα κινητά τους τηλέφωνα επανέρχεται η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), δεδομένου ότι τον τελευταίο καιρό βρίσκεται σε νέα έξαρση. Οπως επισημαίνει η ΕΕΤΤ, το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει πάρει μεγάλη έκταση στην ελληνική αγορά το φαινόμενο της διαμαρτυρίας καταναλωτών για χρεώσεις από πενταψήφιους τηλεφωνικούς κωδικούς αυξημένης χρέωσης, τους οποίους εντοπίζουν στους λογαριασμούς τους κινητής τηλεφωνίας.

Στους σύντομους αυτούς κωδικούς παρέχονται υπηρεσίες περιεχομένου (π.χ. ringtones, games κτλ.) οι οποίες λειτουργούν με συνδρομή και χρεώνονται με τη λήψη του SΜS. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες αυτές μέσω Διαδικτύου, κυρίως μέσω προωθητικών μηνυμάτων που αναρτώνται σε δημοφιλή ιστοπεδία.

Η ΕΕΤΤ έχει λάβει σημαντικό αριθμό σχετικών καταγγελιών και με ευαισθησία στην προστασία του καταναλωτή έχει ήδη εκδώσει (από τον Ιούλιο του 2009 και με ισχύ από 29 Σεπτεμβρίου 2009) τροποποίηση του Κώδικα Δεοντολογίας για την παροχή Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ) και ειδικότερα για τις ΥΠΠ με συνδρομή. Βάσει των νέων διατάξεων του σχετικού κώδικα:

Οι εταιρείες που παρέχουν τις υπηρεσίες αυτές είναι υποχρεωμένες να αναρτούν στις προωθητικές ιστοσελίδες, μέσω των οποίων οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες, τον όρο «Συνδρομητική Υπηρεσία», τους όρους χρέωσης της υπηρεσίας, το τηλέφωνο εξυπηρέτησης καταναλωτών και την επωνυμία της εταιρείας. Οι πληροφορίες αυτές πρέπει να είναι ευδιάκριτες και άμεσα προσβάσιμες από τον καταναλωτή, χωρίς να χρειάζεται ο ίδιος να τις αναζητήσει.

Οταν ο καταναλωτής εισάγει το τηλέφωνό του σε ιστοσελίδα η οποία προωθεί συνδρομητική υπηρεσία, λαμβάνει ένα μη χρεώσιμο SΜS το οποίο περιλαμβάνει τουλάχιστον την ακόλουθη πληροφορία: του γνωστοποιεί ότι αφορά υπηρεσία με συνδρομή, τον ενημερώνει για το όνομα και το κόστος της υπηρεσίας και για την επωνυμία του παρόχου ΥΠΠ. Στη συνέχεια, ο καταναλωτής, είτε με απάντηση στο SΜS αυτό είτε με εισαγωγή κωδικού που θα λάβει μέσω του SΜS στην ιστοσελίδα της υπηρεσίας, θα δώσει τη συναίνεσή του και μόνο τότε πραγματοποιείται η εγγραφή του.

Αμέσως μετά την εγγραφή του, ο καταναλωτής λαμβάνει μη χρεώσιμο SΜS το οποίο τον πληροφορεί για το γεγονός ότι έχει εγγραφεί σε υπηρεσία με συνδρομή, για το κόστος της υπηρεσίας, την επωνυμία του παρόχου ΥΠΠ και τον αριθμό της γραμμής βοήθειας/παραπόνων, τον τρόπο με τον οποίο μπορεί ο χρήστης να διαγραφεί.

Μία φορά μηνιαίως αποστέλλεται μη χρεώσιμο SΜS με την ανωτέρω ενημέρωση στους εγγεγραμμένους συνδρομητές.

Με τις ανωτέρω διατάξεις, την ενημέρωση σε τρία στάδια και την παροχή διπλής συναίνεσης από τον καταναλωτή (double opt-in) εξασφαλίζεται η συνειδητή επιλογή του, πριν από την εγγραφή σε μια τέτοια υπηρεσία.
Επιπλέον, σύμφωνα με την τροποποίηση του Κώδικα Δεοντολογίας, η συμμετοχή ενός καταναλωτή σε διαγωνισμό/παιχνίδι/κουίζ δεν θα πρέπει να οδηγεί στην εγγραφή του σε συνδρομητική υπηρεσία η οποία είναι ανεξάρτητη από τον διαγωνισμό/κουίζ/παιχνίδι. Με άλλα λόγια, κάθε αίτημα ενός καταναλωτή για να εγγραφεί σε υπηρεσία με συνδρομή πρέπει να αποτελεί ανεξάρτητη συναλλαγή, με στόχο αποκλειστικά την εγγραφή του.

Η ΕΕΤΤ εξετάζει τη συμμόρφωση των εταιρειών που παρέχουν τις υπηρεσίες αυτές με τις διατάξεις του ανωτέρω κώδικα και της κείμενης νομοθεσίας, και θα προβεί σε όλα τα προβλεπόμενα από τον Ν. 3431/2006 μέτρα για την επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση κατά την οποία διαπιστώνεται παραβίασή του.

Πηγή Το Βήμα
13.2.2010



Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis