Κυριακή, 27 Ιουνίου 2010

Φέρνει στην Ευρώπη τις τράπεζες-φαστ φούντ!

ΦΑΝΤΑΣΤΕΙΤΕ μια τράπεζα που προσφέρει γλειφιτζούρια στους πελάτες της και μπισκότα στα (καλοδεχούμενα εκεί) σκυλάκια τους. Μια τράπεζα διακοσμημένη με χαρούμενα χρώματα, που θα είναι ανοιχτή επτά ημέρες την εβδομάδα, από τις οκτώ το πρωί ως τις οκτώ το βράδυ. Μια τράπεζα που δεν θα δυσκολεύει τη ζωή του πελάτη με περίπλοκα συστήματα ασφαλείας στην είσοδο. Μια τράπεζα στην οποία το άνοιγμα ενός λογαριασμού θα γίνεται μέσα σε λίγα λεπτά, χωρίς περιττές γραφειοκρατικές διαδικασίες. Απιαστο όνειρο στην εποχή του σκληρού ανταγωνισμού  μεταξύ των μεγάλων παικτών της τραπεζικής αγοράς; Μάλλον όχι. Από τον ερχόμενο μήνα αυτή η τράπεζα θα αποτελεί πραγματικότητα. Στο Λονδίνο, όμως, γιατί εκεί επέλεξε ο αμερικανός τραπεζίτης και επιχειρηματίας Βέρνον Χιλ να μεταφέρει το εξαιρετικά επιτυχημένο τραπεζικό κόνσεπτ που επί χρόνια εφήρμοζε στην αμερικανική αγορά. Η τράπεζα Μetro φιλοδοξεί να καθιερώσει έναν νέο τρόπο αντιμετώπισης του πελάτηπου θα νιώθει σαν να μπαίνει σε... φαστφουντάδικο. Ισως αυτό να οφείλεται και στη μεγάλη εμπειρία του Χιλ από τα Βurger Κing και τα Μc Donald΄s στην πατρίδα του, τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Στις 29 Ιουλίου ανοίγουν στο Λονδίνο τα δύο πρώτα υποκαταστήματα της τράπεζας Μetro. Το πρώτο θα βρίσκεται στο Χόλμπορν και το δεύτερο στο Ερλς Κορτ. Θα ακολουθήσουν άλλα δύο στη βρετανική πρωτεύουσα και, αν όλα πάνε καλά, το δίκτυο θα επεκταθεί σε ολόκληρη τη χώρα, με απώτερο στόχο το άνοιγμα 200 υποκαταστημάτων στη Βρετανία ως το 2020. Σε μια αγορά σαν τη βρετανική, στην οποία κυριαρχούν οι πέντε μεγάλες εμπορικές τράπεζες (ΗSΒC, Βarclays, Lloyds, Νatwest, RΒS), o ερχομός ενός καινουργιοφερμένου μόνο ως πρόκληση μπορεί να θεωρηθεί. Ας σημειωθεί δε ότι η Μetro είναι στην ουσία η πρώτη νέα εμπορική τράπεζα που ανοίγει στη Βρετανία έπειτα από 175 χρόνια, μετά την άδεια για την παροχή ολοκληρωμένων τραπεζικών υπηρεσιών που πήρε από την αρμόδια ρυθμιστική αρχή (FSΑ). Θα ακολουθήσουν η Virgin Μoney του Ρίτσαρντ Μπράνσον και η Τesco των ομώνυμων σουπερμάρκετ.

Ο Βέρνον Χιλ είναι πανευτυχής για αυτή την πρωτιά και κυρίως γιατί του δίνεται η δυνατότητα να εφαρμόσει και στην Ευρώπη το μοντέλο που πρώτος αυτός καθιέρωσε στην Αμερική. Ανοιξε την πρώτη του τράπεζα στο Νιου Τζέρσεϊ το 1973 σε ηλικία 26 ετών. Η Commerce Βank αντιμετωπίστηκε στην αρχή με δυσπιστία για τον εναλλακτικό τρόπο διαχείρισης των πελατών της αλλά σύντομα μεγάλωσε και έφτασε να έχει 250 υποκαταστήματα στην ευρύτερη περιοχή της Νέας Υόρκης. Ο Χιλ την πούλησε τελικά το 2008 αντί 8,5 δισ. δολαρίων στην καναδική Dominion Βank προτού αρχίσει η κατρακύλα των τραπεζικών μετοχών.

Εναν χρόνο νωρίτερα, το 2007, ο Χιλ είχε αντιμετωπίσει προβλήματα από την αμερικανική ρυθμιστική αρχή που εξέφρασε αντιρρήσεις για τη σύνδεση της τράπεζας με εταιρείες της οικογενείας του. Η τράπεζα μίσθωνε ακίνητα που ανήκαν στην οικογένεια Χιλ και σε μία περίπτωση η τράπεζα είχε κάνει χρήση των υπηρεσιών της εταιρείας αρχιτεκτονικού σχεδιασμού της συζύγου του. Ετσι ο Χιλ υποχρεώθηκε σε παραίτηση από τη θέση του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου της τράπεζας και λίγο αργότερα την πούλησε στους Καναδούς.

Μιλώντας πρόσφατα στους «Sunday Τimes» ο Χιλ ανέφερε ότι ο τραπεζικός χώρος τού άρεσε από την εποχή που ήταν παιδί. Αποφοιτώντας από το πανεπιστήμιο ακολούθησε πρώτα τη δουλειά του πατέρα του στον κτηματομεσιτικό χώρο. Πρώτη του δουλειά ήταν να εντοπίζει ακίνητα και να προτείνει στη Μc Donald΄s για να στεγάζει εκεί τα καταστήματά της. Αργότερα πήρε με φραντσάιζ καταστήματα της Βurger Κing, από τα οποία του έχουν μείνει σήμερα περίπου 40 στην Πολιτεία της Φιλαδέλφειας. Η εμπειρία του στα ταχυφαγεία τον έκανε να συνειδητοποιήσει ότι το καταναλωτικό κοινό επιδιώκει τη γρήγορη εξυπηρέτηση και αυτός ήταν ο βασικός κανόνας που εφήρμοσε στην Commerce Βank όταν αποφάσισε να μπει στον τραπεζικό χώρο.

Ο Χιλ πιστεύει ότι ο τραπεζικός χώρος στη Βρετανία είναι ανοιχτός σε ιδέες σαν τη δική του, γιατί, όπως λέει, «οι μεγάλες τράπεζες έχουν εγκαταλείψει το κομμάτι της λιανικής». Οι απλοί πελάτες ζητούν όμως προσωπική εξυπηρέτηση ακόμη και αν πρόκειται να καταθέσουν πενταροδεκάρες. Ο Χιλ τονίζει ότι λίγοι είναι εκείνοι που προσέχουν πια τα επιτόκια και οι περισσότεροι θέλουν προσωπική και φιλική εξυπηρέτηση. Η Μetro δεν θα προσφέρει ανταγωνιστικά επιτόκια- όπως έκανε και η Commerce Βank στην Αμερική- αλλά θα ποντάρει στη φιλικότητα και στην εξυπηρέτηση.

Για το νέο εγχείρημά του στη Βρετανία ο Χιλ συνεργάζεται με τον ασφαλιστή Αντονι Τόμσον, μαζί με τον οποίο συγκέντρωσαν περισσότερα από 100 εκατ. δολάρια από εταιρείες επενδύσεων όπως η Fidelity και η Wellington, που τον είχαν στηρίξει και στην Commerce Βank, ενώ τελευταία αποφάσισαν να συμμετάσχουν στο επενδυτικό σχήμα και οι πολυεκατομμυριούχοι αδελφοί Ντέιβιντ και Σάιμον Ρούμπεν που δραστηριοποιούνται κυρίως στον χώρο των ακινήτων. Ο Χιλ πιστεύει ότι θα αποσπάσει πελάτες από τις μεγάλες τράπεζες γιατί, όπως λέει χαρακτηριστικά, «όσο πιο μεγάλος είναι ο ανταγωνιστής τόσο περισσότερο θα πετύχουμε».

ΗΛΙΚΙΑ: 64 ετών. ΣΠΟΥΔΕΣ: Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβανίας. ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ: Παντρεμένος με τέσσερα παιδιά. ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ: Στην τσέπη του κατέληξε το 5% από την πώληση της Commerce Βank. Με τα 54,2 εκατ. δολάρια που κέρδισε από την πώληση κατετάγη τέταρτος στη λίστα του «Forbes» με τους πλουσιότερους CΕΟs της αμερικανικής αγοράς. 
 
ΤΙ ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΜΕ ΓΙ΄ ΑΥΤΟΝ:
 
1 Διαθέτει το μεγαλύτερο σπίτι στην Πολιτεία του Νιου Τζέρσεϊ:
την έπαυλη Βίλα Κολίνα, επιφανείας 4.270 τ.μ.

2 Δημιούργησε κοντά στο Ατλάντικ Σίτι ένα γήπεδο γκολφ (Galloway Νational Golf Club) για να μπορεί να απολαμβάνει το αγαπημένο του σπορ. 3 Μαζί με τη γυναίκα του δώρισαν 10 εκατ. δολάρια στο πανεπιστήμιο από το οποίο αποφοίτησε για τη δημιουργία ενός νέου κτιρίου που στεγάζει την κτηνιατρική σχολή.

Του Σπ. Φράγκου
Πηγή Το Βήμα
27.6.2010

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis