Πέμπτη 15 Ιουλίου 2010

Οι "περιπέτειες" του ΝΑΤ συνεχίζονται....

Το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ) εκτός από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει τόσο οικονομικά όσο και από πλευράς στελέχωσης –είναι στα πρόθυρα της οργανωτικής κατάρρευσης- το τελευταίο διάστημα άγεται και φέρεται από την προχειρότητα των κυβερνητικών αποφάσεων.
            Μετά την κατάργηση του ΥΕΝΑΝΠ το ΝΑΤ βρέθηκε να εποπτεύεται από το Υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Με τη δημοσίευση του ΠΔ 50/2010 (το τέταρτο στη σειρά ΠΔ που υποτίθεται ότι ρύθμιζε τις αρμοδιότητες του… καταργημένου ΥΕΝΑΝΠ) το ΝΑΤ υπήχθη στην εποπτεία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
            Πρέπει να είναι παγκόσμια πρωτοτυπία, ασφαλιστικό ταμείο να εποπτεύεται από… ένστολους!!!
            Όμως το κρεσέντο προχειρότητας δε σταματά εδώ. Στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή για το ασφαλιστικό, προβλέπεται ο Κλάδος Σύνταξης του ΝΑΤ να υπαχθεί στο ΙΚΑ/ΕΤΑΜ.
            Δεν ξέρουμε τίνος ήταν αυτή η «φαεινή ιδέα». Όμως οι «επαΐοντες» φαίνεται ότι δεν γνωρίζουν καν τι συμβαίνει στο ΝΑΤ. Σταχυολογούμε τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν:
  1. Οι εργοδοτικές εισφορές και οι κρατήσεις των ναυτικών εκκαθαρίζονται σύμφωνα με την κατηγορία του κάθε πλοίου, τη σύνθεσή του και την αντίστοιχη συλλογική σύμβαση εργασίας.
  2. Η εκκαθάριση των εισφορών δεν αφορά μόνο το ΝΑΤ, αλλά και 12 άλλα κεφάλαια, ταμεία και λογαριασμούς (ενδεικτικά αναφέρουμε Ταμείο Προνοίας Αξιωματικών, Ταμείο Προνοίας Κατωτέρων Πληρωμάτων, ΚΕΑΝ, ΕΛΟΕΝ, Εστία Ναυτικών, Κεφάλαιο Ναυτικής Εκπαίδευσης, κλπ.).
  3. Οι συντάξεις χορηγούνται με βάση το συντάξιμο μισθό που προκύπτει είτε από τις ναυτολογήσεις του υποψηφίου συνταξιούχου το τελευταίο 48μηνο είτε από τα τυπικά του προσόντα. Η νομοθεσία που υπάρχει είναι τόσο περίπλοκη και αποσπασματική που οδηγεί σχεδόν σε εξατομικευμένη σύνταξη.
  4. Τα όρια ηλικίας είναι τελείως διαφορετικά από αυτά που ισχύουν στα άλλα ασφαλιστικά ταμεία λόγω της ιδιαιτερότητας του ναυτικού επαγγέλματος αλλά και της  πολιτικής προσέλκυσης των νέων στη θάλασσα.
  5. Οι ρυθμίσεις για αναβαθμίσεις σε ανώτερη κατηγορία ή σε διαφορετική σύμβαση εργασίας, περιπλέκουν ακόμη περισσότερο την απονομή σύνταξης.
 Τα παραπάνω είναι επιγραμματικά μόνο μερικά από τα προβλήματα που δεν επιτρέπουν την ένταξη του ΝΑΤ στο ΙΚΑ.
       Θα μπορούσαμε να έχουμε ένα μακρύ κατάλογο των προβλημάτων ασυμβατότητας και είναι σίγουρο ότι μια τέτοια επιλογή θα κατέληγε στην πλήρη κατάρρευση του Οργανισμού και στη δικαιολογημένη οργή των 70.400 συνταξιούχων του ΝΑΤ και των 35.000 του επικουρικού (ΚΕΑΝ).
      Αντί η κυβέρνηση να νομοθετεί «στα τυφλά» χωρίς να ξέρει τις ιδιαιτερότητες και τα προβλήματα κάθε χώρου, μήπως θα έπρεπε να πάρει τις απόψεις των αρμοδίων φορέων για να μην επαναληφθεί ο τραγέλαφος που ακολούθησε την κατάργηση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, η οποία ήταν στη σωστή κατεύθυνση όμως εφαρμόστηκε με τόση προχειρότητα που υπήρξε δυσλειτουργική.
      Το ίδιο θα συμβεί και με το ΝΑΤ, όμως δεν μπορεί κανείς να παίζει με τις συντάξεις 70.000 οικογενειών!!
      Ας επιδείξει η κυβέρνηση μια στοιχειώδη σοβαρότητα έστω και την ύστατη ώρα και ας ενημερωθεί εκ των προτέρων για το τι θα συμβεί και όχι όταν συζητούνται οι διατάξεις στη Βουλή.
Γιώργος Δαούσης

Πηγή ΥΝΑΤ'S blog
http://synat.wordpress.com/
5.7.2010

*
Το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (Ν.Α.Τ.) (Merchant Seamen’s Fund) αποτελεί το βασικό ίδρυμα κοινωνικής προστασίας των Ελλήνων ναυτικών και είναι ο αρχαιότερος οργανισμός κοινωνικής ασφάλισης τόσο της Ελλάδας όσο και της Ευρώπης. Ιδρύθηκε με τον Νόμο ΧΛΘ του 1861 μετά από προσωπική παρέμβαση της Βασίλισσας Αμαλίας που οραματίσθηκε ένα πρωτοποριακό για τα τότε δεδομένα εθνικό φορέα ασφάλισης για τους Έλληνες ναυτικούς.

Πόροι του Ιδρύματος αποτελούν κυρίως οι εισφορές των πλοιοκτητών και των ναυτικών (επί των αποδοχών τους) οι οποίες και καταβάλλονται στο νόμισμα πληρωμής των ναυτικών, καθώς και από άλλες περιορισμένες όμως πηγές (π.χ. έκδοση αδειών αλιείας, ρυμουλκών, άρση ναυαγίων κλπ.)
Η ασφάλιση που παρέχεται σήμερα από το ΝΑΤ είναι τόσο συνταξιοδοτική όσο και επικουρική που νομοθετήθηκε τελευταία με τον Ν. 1482 του 1984. Στο ΝΑΤ ασφαλίζονται τόσο οι ίδιοι οι ναυτικοί (που λαμβάνουν σύνταξη λόγω γήρατος, ή ανικανότητας ή ατυχήματος και μηνιαία επικουρική σύνταξη) όσο και οι οικογένειές τους (που λαμβάνουν σύνταξη στη περίπτωση θανάτου του ναυτικού).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis