Παρασκευή 15 Απριλίου 2011

Μνημόνιο εξασφάλισης για τους εργολάβους

Ως τώρα εισπράττονται από τους εργολάβους και διατίθενται εξ ολοκλήρου για τη χρηματοδότηση των έργων, αλλά από το 2013 και έως το 2037 σημαντικό ποσοστό τους, που κυμαίνεται από 65-93%, θα πηγαίνει στο Δημόσιο. Τα έσοδα, που υπολογίζονται άνω των 20 δισ. ευρώ και προορίζονται για χρηματοδότηση νέων έργων, «μετακομίζουν» στον προϋπολογισμό, όπως επιβεβαίωσε ο Γ. Παπακωνσταντίνου στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου στο υπουργείο Υποδομών.
Προς το παρόν και κάτω από την πίεση του κινήματος κατά των διοδίων, ένα μέρος των μελλοντικών εσόδων της τάξης των 800 εκατ. ευρώ θα αξιοποιηθεί για να καλύψει τις προαναγγελθείσες μειώσεις των διοδίων που σχεδιάζει η κυβέρνηση, διασφαλίζοντας στο ακέραιο τα οικονομικά των εργολάβων αλλά και τις απαιτήσεις των τραπεζών. 

Τιμές τριετίας
Η μείωση, όπως επισημοποιήθηκε χθες από τον υπουργό Δημήτρη Ρέππα, θα είναι της τάξης του 25-30% και ειδικά για τα υπό κατασκευή τμήματα, όπως η Κορίνθου-Πατρών, θα φτάνει το 50%. Οι νέες τιμές θα «κλειδώσουν» για μια τριετία, οπότε προβλέπεται να ολοκληρωθεί ο βασικός κορμός των έργων. Μετά το 2014 και για άλλη μια τριετία θα αναπροσαρμόζονται σταδιακά ώστε να φτάσουν πιο ομαλά στα επίπεδα που προβλέπουν οι συμβάσεις του 2007. 

Στόχος του υπουργείου είναι να προχωρήσει άμεσα η μείωση των τιμών, με μια μικρή πιθανότητα να ισχύσουν από το Πάσχα. Εχει ήδη αρνηθεί να επιτρέψει τις τσουχτερές αυξήσεις τιμών που προβλέπουν οι συμβάσεις. Στο τμήμα Μαλιακός-Κλειδί μπλοκαρίστηκε αύξηση κατά 33%, στο τμήμα Μεταμόρφωση-Σκάρφεια και στην Κορίνθου-Τρίπολης δεν εγκρίθηκαν αναπροσαρμογές κατά 50% που θα κατέβαλλαν οι οδηγοί σε δύο δόσεις ώς το καλοκαίρι του 2011. 

Τα νέα τιμολόγια θα θεσπίζουν για πρώτη φορά χαμηλότερες τιμές για άτομα με ειδικές ανάγκες, εκπτωτικά προγράμματα για συχνούς χρήστες και ειδικά τιμολόγια για τοπικές μετακινήσεις, ενώ σε δύο χρόνια προβλέπεται να λειτουργήσουν τα ηλεκτρονικά διόδια για τη δικαιότερη τιμολόγηση των διοδίων.
Το πακέτο των μέτρων, που παρουσιάστηκε χθες από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, στοχεύει στην επίσπευση των έργων που καρκινοβατούν τους τελευταίους μήνες και περιλαμβάνει:
**Τη μείωση των τιμών των διοδίων με τη δημιουργία της ανώνυμης εταιρείας «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι», που θα διαχειρίζεται τα έσοδα από τους πέντε αυτοκινητόδρομους. Εξετάζεται να προστεθούν τα διόδια από την Εγνατία, αλλά και την Αττική οδό όταν λήξει η περίοδος παραχώρησης.
Λογαριασμός 500 εκατ.
**Την παροχή εγγυήσεων προς τις τράπεζες ώστε να ξεπαγώσουν τη χρηματοδότηση των έργων. Θα δημιουργηθεί με ευθύνη του υπουργείου Οικονομικών εγγυητικός λογαριασμός στην Τράπεζα της Ελλάδος με κεφάλαιο 500 εκατ. ευρώ, το οποίο θα είναι «κλειδωμένο» και θα παραμένει στη διάθεση των τραπεζών ώστε να πληρωθούν για τα έργα σε περίπτωση που επαληθευθούν οι προβλέψεις τους για κατάρρευση του χρηματοοικονομικού μοντέλου του 2007.
**Τον ετεροχρονισμό ορισμένων τμημάτων που έχουν μπλοκαριστεί με αποφάσεις ή προσφυγές στο ΣτΕ. Αφορά τις περιοχές Καϊάφα (22 χλμ.), Βραχνέικα (18 χλμ.), Κλόκοβα κοντά στο Αντίρριο και το τμήμα Μουργάνι-Εγνατία (31 χλμ.) στον Ε-65 στη δυτική Θεσσαλία. Προβλέπεται νέος σχεδιασμός στην Κορίνθου-Πατρών όπου ο αυτοκινητόδρομος συναντά σε 68 σημεία τη σιδηροδρομική γραμμή!
Οι θέσεις του υπουργείου θα αποσταλούν στους παραχωρησιούχους τις επόμενες ημέρες και θα επισημοποιηθούν με τη μορφή μνημονίου, που θα οριστικοποιηθεί σε όλες του τις λεπτομέρειες ώς το φθινόπωρο για να υποβληθεί για ψήφιση στη Βουλή. «Αν υπάρξει συμφωνία, είναι εύκολο να προχωρήσουμε άμεσα σε μειώσεις τιμών», υποσχέθηκε ο υπουργός Υποδομών, που έδωσε έμφαση στην προσπάθεια να αγαπήσουν οι πολίτες τα έργα.
Ο Δημήτηρης Ρέππας εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση στη Ν.Δ., τονίζοντας ότι με τις επισημάνσεις των προβλημάτων στα έργα που κάνει το τελευταίο διάστημα ομολογεί στην ουσία τις δικές της αδυναμίες. «Μια καλή σύμβαση παραχώρησης δεν απαιτεί παρέμβαση του Δημοσίου», παρατήρησε και έκανε λόγο για «υψηλό βαθμό αστοχίας» των συμβάσεων του 2007.
Ανέφερε χαρακτηριστικά την υποχρέωση του Δημοσίου να ολοκληρώσει μέσα σε ένα χρόνο τις απαλλοτριώσεις, αλλά το φθινόπωρο του 2009 είχε εξασφαλιστεί μόνον το 15% των χώρων. Καθυστερήσεις υπάρχουν στις αρχαιολογικές ανασκαφές και τις μετακινήσεις δικτύων κοινής ωφέλειας, που έδωσαν πάτημα στους εργολάβους να διεκδικούν από το Δημόσιο αποζημιώσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ. *


Πηγή Enet
15.4.2011 

Σχόλιο δικό μας
1. Οχι στη δημιουργία νέων κρατικών επιχειρήσεων (όπως οι σχεδιαζόμενοι "Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι"). Δεν πάει άλλο. Εχει αποδειχθεί πως ο κρατικός μηχανισμός δεν "τραβάει" σαν επιχειρηματίας. Το πιθανότερο είναι να δημιουργηθεί ακόμη ένας φορέας με σκοπό το "βόλεμα" λογής λογής παρατρεχάμενων ο οποίος έπειτα από μερικά χρόνια θα εξελιχθεί σε μία ακόμη "μαύρη τρύπα" το κόστος της οποίας θα κληθεί να καταβάλλει ο ελληνικός λαός. Είδαμε και πάθαμε να δούμε ανθρώπινη συμπεριφορά από τους υπαλλήλους των σταθμών διοδίων και αυτό έγινε με το ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό των ιδιωτικών εταιριών.
2. Θεωρούμε λανθασμένη κίνηση να υποθηκεύονται τα μελλοντικά έσοδα του τόπου προκειμένου να κατασκευαστούν στο σήμερα αυτοκινητόδρομοι (υποθέτω πως αυτό θα γίνει με την σχετική "τιτλοποίηση"). Να υπενθυμίσουμε πως με τέτοιου είδους πρακτικές (τιτλοποίηση εσόδων από στεγαστικά δάνεια στην Αμερική και μεταπώλησή τους σε ανύποπτους επενδυτές με τη μορφή επενδυτικών προϊόντων και ομολόγων) οδήγησε στο ξέσπασμα της κρίσης που βιώνουμε τώρα. Εάν δεν υπάρχουν χρήματα ας αναβληθεί η κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων για μελλοντικούς χρόνους (έως ότου εξοικονομηθούν οι σχετικοί πόροι). 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis