Πέμπτη, 29 Σεπτεμβρίου 2011

Νίκος Κοεμτζής : Στο Μοναστηράκι η τελευταία ...παραγγελιά

 Σε ηλικία 73 χρονών και στο πόστο που του είχε παραχωρήσει ο Δήμος για να πουλάει την αυτοβιογραφία του, που ο ίδιος είχε εκδώσει, ξεψύχησε ο πιο πολυσυζητημένος βαρυποινίτης

Το μεσημέρι της Παρασκευής κάποιοι περαστικοί στο Μοναστηράκι σταμάτησαν μπροστά σε έναν ηλικιωμένο άνδρα που φαινόταν λιπόθυμος. Λίγη ώρα αργότερα στο νοσοκομείο αναγνωρίστηκε ο Νίκος Κοεμτζής που ξεψύχησε σε ηλικία 73 ετών, στο πόστο που του είχε παραχωρήσει ο Δήμος της Αθήνας για να πουλάει την αυτοβιογραφία του και να υπογράφει τα βιβλία που μόνος του είχε εκδώσει με την περιπέτεια της ζωής του.
Χρόνια τώρα ο πραγματικός πρωταγωνιστής της "παραγγελιάς" στεκόταν επι ώρες άλλοτε στο Μοναστηράκι, άλλοτε έξω από τα δικαστήρια στην Ευελπίδων, για να κερδίζει τα προς το ζην. Πουλούσε το "Μακρύ ζεϊμπέκικο", που ήταν η προσωπική του αφήγηση με σημείο αναφοράς τη ματωμένη νύχτα 25ης Φεβρουρίου του 1973.
Αποκριές, ξημέρωμα Κυριακής, η αίθουσα στο κέντρο "Νεράιδα" γέμισε αίματα, φωνές και σπαραγμούς. Τρεις άνθρωποι είχαν χάσει τη ζωή τους μέσα σε λίγα λεπτά και άλλοι επτά είχαν τραυματιστεί όταν ο Νίκος Κοεμτζής ορμούσε με το σουγιά φωνάζοντας "παραγγελιά".
Ο Νικος Κοεμτζής είχε προηγούμενα με τις τότε αρχές και την αίσθηση ότι τον παρακολουθούσαν, καθώς μόλις πριν λίγες ημέρες είχε αποφυλακιστεί. Είχε άλλωστε την πεποίθηση ότι το αριστερό παρελθόν της οικογένειάς του ήταν αιτία για πολλά από τα δεινά του.
 Ολα ξεκίνησαν όταν με τον αδελφό του Δημοσθένη ζήτησαν το τραγούδι "Τη ζούλα μου ανακάλυψαν" και τις "Βεργούλες". Η πίστα όμως δεν άδειασε όπως επέβαλλε ο άγραφος κανόνας καθώς μερικοί θαμώνες εξακολουθούσαν να χορεύουν. Ανάμεσά τους συμπτωματικά και μια παρέα αστυνομικών που διασκέδαζαν εκείνη τη νύχτα στο κέντρο.
Οταν ξέσπασε η συμπλοκή με τον Δημοσθένη και άλλους πελάτες που δεν αποχώρησαν από την πίστα, ο Κοεμτζής έβγαλε τον σουγιά που σκόρπισε αίμα και θάνατο ενώ μεταξύ των θυμάτων ηταν δύο αστυνομικοί. Τα δύο αδελφια έσπευσαν να εξαφανιστούν, συνελήφθησαν όμως ενώ κατά τη συμπλοκή ο Νίκος Κοεμτζής τραυματίστηκε στο πόδι. Μια από τις σφαίρες μάλιστα την έβγαλε μόνος του όταν ήταν κρατούμενος.
Το δικαστήριο επέβαλε στον Δημοσθένη τρία χρόνια φυλάκισης. Τον Νίκο Κοεμτζή τον καταδίκασε τρις εις θάνατον και επτά φορές σε ισόβια. Πέρασε τρία χρόνια εν αναμονή της εκτέλεσής του και τελικά το 1977 η ποινή του μετατράπηκε σε ισόβια.
Παρέμεινε κρατούμενος επί 23 χρόνια και τελικά αποφυλακίστηκε από την Πάτρα τον Μάρτιο του 1996. Εν τω μεταξύ είχε μάθει να γράφει και ξεκίνησε να αποτυπώνει τις σκέψεις του σε κείμενα και ποιήματα.
Σε συνεντεύξεις του κατά καιρούς είχε δηλώσει μετανιωμένος για την πράξη του ενώ είχε περιγράψει τη ζωή του στο βιβλίο του.
Από τα παιδικά χρόνια στο Αιγίνιο Πιερίας, μέχρι την πάλη για επιβίωση και το "αδίκημα" όπως έγραφε για το φονικό της παραγγελιάς.

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΜΠΝΕΥΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΙΧΑΣΑΝ
Ταινία από τον Τάσιο, τραγούδι από τον Σαββόπουλο


Η "Παραγγελιά!", (εδώ ολόκληρη η ταινία) από τις πιο σημαντικές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου στις αρχές της δεκαετίας του '80 σε μια εποχή που ο Θόδωρος Αγγελόπουλος διέπρεπε στο εξωτερικό μαζεύοντας βραβεία και ο Νίκος Τζήμας έσπαγε ταμεία με τον "Ανθρωπο με το γαρύφαλλο", βασίστηκε στο μακελειό του 1973 στο κέντρο "Νεράιδα".
Ο σκηνοθέτης Παύλος Τάσιος έδωσε τη δική του ερμηνεία στο γεγονός, θέλοντας να δείξει ότι η ενέργεια του Κοεμτζή δεν ήταν τίποτε άλλο από μια απελπισμένη αντίδραση κατά του συστήματος που τον καταπίεζε.
Προς έμπνευση του Τάσιου και ώθηση για την ταινία λειτούργησε το τραγούδι του Διονύση Σαββόπουλου "Το μακρύ ζεϊμπέκικο για τον Νίκο", γραμμένο για την ιστορία του Κοεμτζή το 1979 στον δίσκο "Ρεζέρβα", ενώ ο σκηνοθέτης, θέλοντας να πάρει τις αποστάσεις του από τυχόν ταυτίσεις με τον δράστη, δήλωνε:
"Είμαι μαζί του στον βαθμό που δεν τον αφήνουν να εκφραστεί ελεύθερα και επαναστατεί η καταπιεσμένη του φύση".

Σκηνές από αρχαία τραγωδία
Στην ταινία του Τάσιου, το νυχτερινό κέντρο όπου έγινε η σφαγή μοιάζει με νεκροταφείο όπου οι ελπίδες των απελπισμένων Ελλήνων είναι θαμμένες.
Σκηνές που θυμίζουν αρχαία τραγωδία, τονίζουν τη μοίρα ενός έθνους που χαραμίζεται σε φονικούς τσακωμούς, "παραγγελιές" μέσα σε νυχτερινά κέντρα γεμάτα χαφιέδες, πόρνες, νταβατζήδες αλλά και σκληροτράχηλους άντρες.
Με πρωταγωνιστή τον Αντώνη Αντωνίου και τους Αντώνη Καφετζόπουλο, Κατερίνα Γώγου, Ολια Λαζαρίδου, Νικήτα Τσακίρογλου, μεταξύ άλλων, να τον πλαισιώνουν, το φιλμ άνοιξε έναν ζωντανό διάλογο με τη θέση του σύγχρονου Ελληνα απέναντι στο παρελθόν και την Ιστορία του, με βασικούς σταθμούς την Κατοχή και τον Εμφύλιο.
Ρεαλιστικό και μοντέρνο συνδύασε τη σαγήνη της μουσικής με λαϊκά τραγούδια που συνέθεσε ο Κυριάκος Σφέτσας και στίχους από ποιήματα της Κατερίνας Γώγου (συζύγου του σκηνοθέτη) με την ίδια να απαγγέλλει.

Tης ΑΝΤΑΣ ΔΑΛΙΑΚΑ
Πηγή Εθνος
25.9.2011

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis