Τετάρτη, 14 Μαρτίου 2012

Από το Φάληρο "προσγείωση" στο Μαρκόπουλο

Ο Iππόδροµος πρωτολειτούργησε το 1925 στο Δέλτα του Φαλήρου. Ηταν µάλιστα από τα πρώτα αυτοχρηµατοδοτούµενα έργα. Κατασκευάστηκε από την Προνοµιούχο Ελληνική Εταιρεία Ιπποδροµιών - πρόδροµο της σηµερινής Ιπποτούρ - η οποία απέκτησε το προνόµιο διαχείρισης των ιπποδροµιακών στοιχηµάτων ως το 1968. Οταν έληξε το προνόµιο η στρατιωτική δικτατορία προσπάθησε να διενεργήσει διαγωνισµό για να αναθέσει εκ νέου την εκµετάλλευση του Ιπποδρόµου σε ιδιώτη αλλά ο διαγωνισµός µαταιώθηκε. Τότε η στρατιωτική ηγεσία αποφάσισε να ιδρύσει έναν κρατικό οργανισµό διαχείρισης του ιπποδροµιακού στοιχήµατος και στο τέλος του 1968 µε νόµο δηµιουργήθηκε ο ΟΔΙΕ, ο οποίος ανέλαβε την οργάνωση και λειτουργία ιπποδροµιών σε όλη την Ελλάδα. Οι πρώτοι διευθυντές του Ιπποδρόµου ήταν αξιωµατικοί των Ενόπλων Δυνάµεων, όπως συνηθιζόταν τότε σε όλους τους δηµόσιους οργανισµούς.
Ο ΟΔΙΕ είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση του στοιχήματος αλλά για τη διεξαγωγή των αγώνων υπεύθυνη είναι η Φίλιππος Ενωση. Ως και το 2002 ο ΟΔΙΕ ήταν μια κερδοφόρος επιχείρηση. Θα απαιτούσε μεγάλη προσπάθεια άλλωστε μια εταιρεία του τζόγου να είναι ζημιογόνος. Οι τζίροι ετησίως κυμαίνονταν περίπου στα 350 εκατ. ευρώ. Η αντίστροφη πορεία του οργανισμού άρχισε το 2003, όταν ο ΟΔΙΕ «φορτώθηκε» με δάνεια 208 εκατ. ευρώ (130 για τις κτιριακές εγκαταστάσεις και 78 για τις απαλλοτριώσεις) για τη μετεγκατάσταση του Ιπποδρόμου στο Μαρκόπουλο λόγω της διεξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων. Τα τοκοχρεολύσια υπερέβαιναν τα 10 εκατ. ευρώ ετησίως, ο οργανισμός «γύρισε» σε ζημιές και χρειαζόταν η συνδρομή του κράτους για να ισοσκελιστεί ο προϋπολογισμός.
Η μεταφορά του Ιπποδρόμου το 2004 από το Φάληρο στο Μαρκόπουλο προκάλεσε αλυσιδωτές αυξήσεις στα κόστη όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Αυξήθηκαν τα τροφεία για τα άλογα και το κόστος της εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα οι μικροϊδιοκτήτες με 2-3 άλογα που αποτελούν και το «οξυγόνο» του Ιπποδρόμου να αποχωρήσουν. Αυτό επηρέασε τη διεξαγωγή των αγώνων, που από τρεις ημέρες την εβδομάδα περιορίστηκαν σε δύο (Δευτέρα και Παρασκευή), καθώς και τον αριθμό στις κούρσες, αφού κάποια περίοδο γίνονταν τρεις-τέσσερις σε μία αγωνιστική ημέρα από εννέα στο παρελθόν.
Στην καθίζηση των μεγεθών του οργανισμού συνετέλεσε το έλλειμμα αξιοπιστίας για τις ιπποδρομίες, αλλά και το γεγονός ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι του ΟΔΙΕ δεν εργάζονται το Σαββατοκύριακο, ώστε να αυξηθούν οι θιασώτες του παιχνιδιού. Σήμερα η Φίλιππος Ενωση αριθμεί περί τις 20.000 μέλη, εκ των οποίων μόνο μερικές εκατοντάδες επισκέπτονται τον Ιππόδρομο την ημέρα των αγώνων, ενώ όταν ο Ιππόδρομος ήταν στο Φάληρο είχε περί τους 12.000 επισκέπτες σε κάθε ιπποδρομία. Δεν είναι τυχαίο ότι το 90% των στοιχημάτων προέρχεται από τα πρακτορεία. Θα πρέπει να σημειωθεί πως ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε ότι ο Προαστιακός θα έφθανε ως το Λαύριο ώστε να εξυπηρετούνται οι φίλιπποι που θα ήθελαν να πάνε στο Μαρκόπουλο, αλλά τελικά ο σχεδιασμός έμεινε στα χαρτιά. Η χαριστική βολή ήρθε με νομοσχέδιο του 2010 που υποχρέωνε τους ιδιοκτήτες αλόγων να ανοίξουν βιβλία εσόδων και εξόδων, ενώ ως τότε τα έπαθλα των αλόγων είχαν αυτοτελή φορολόγηση και φορολογούνταν στην πηγή με 10%. Πολλοί ιδιοκτήτες αποχώρησαν και τα άλογα από 1.700 περιορίστηκαν στα 700, με εμφανή αντίκτυπο στον όγκο των στοιχημάτων.

Πηγή Το Βήμα
4.3.2012

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis