Παρασκευή 5 Μαρτίου 2010

Νέα απειλή για τις αεροπορικές εταιρείες

Μετά την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου να δίνουν αποζημιώσεις για καθυστερήσεις

Σε αντιπαράθεση βρίσκονται oι αεροπορικές εταιρείες με τις καταναλωτικές ενώσεις στην Ευρωπαϊκή Ενωση, με αφορμή τις αλλαγές στη νομοθεσία η οποία αφορά την αποζημίωση επιβατών για τις καθυστερήσεις των πτήσεων. Οι αερομεταφορείς, οι οποίοι το 2009 είχαν τη χειρότερη χρονιά στην ιστορία τους μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο με ζημίες 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων, υφίστανται ήδη σοβαρές πιέσεις λόγω της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Με τις τροποποιήσεις, ενδεχομένως να κληθούν να καταβάλουν έως και 5 δισεκατομμύρια ευρώ τον χρόνο. Αποτέλεσμα θα είναι να αυξάνονται οι ζημίες τους, πιέζοντας χαμηλότερα τις τιμές των εισιτηρίων.

Η αρχή έγινε με δικαστική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, η οποία τέθηκε σε εφαρμογή τον Φεβρουάριο στη Γερμανία και την Ισπανία. Βάσει αυτής, οι επιβάτες μπορούν να διεκδικούν αποζημίωση για περισσότερες πτήσεις, δεδομένου ότι η καθυστέρηση τριών ωρών και πλέον θεωρείται ότι ισοδυναμεί με ακύρωση της πτήσης. Αξίζει να αναφερθεί ότι η αρχική διάταξη, η οποία ίσχυε από το 2004, προέβλεπε με ακρίβεια τις κυρώσεις για τα περιστατικά ακυρώσεων, αλλά ήταν ασαφής ως προς τις περιπτώσεις των καθυστερήσεων. Η νομοθεσία καλύπτει όλες τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες και κάθε πτήση από ευρωπαϊκό αεροδρόμιο. Η αποζημίωση κυμαίνεται από 250 έως και 600 ευρώ ανά επιβάτη. Πλέον, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αποφαίνεται ότι η συνέπεια είτε μιας ακύρωσης είτε μιας καθυστέρησης είναι μία και μόνον, το να αφιχθεί το επιβατικό κοινό αργά, οπότε πρέπει να αντιμετωπίζονται ισοδύναμα. Εκρινε, μάλιστα, ότι η απόφαση ισχύει αναδρομικά από το 2005.

Οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς δυσανασχέτησαν και εξεπλάγησαν από την απόφαση, η οποία ουσιαστικά αλλάζει την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Ετσι, έχουν αποδυθεί σε μία προσπάθεια να πιέσουν τις ευρωπαϊκές αρχές να τροποποιήσουν τη νομοθεσία, αλλά η όλη διαδικασία απαιτεί έως και δύο χρόνια, με αποτέλεσμα αβέβαιο.

Οι εξελίξεις αυτές συμπίπτουν με το ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση επιδιώκει να εκσυγχρονίσει τους νόμους που αφορούν τα δικαιώματα των επιβατών, όπως αναφέρει η Wall Street Journal. Οπως ήταν αναμενόμενο, η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου χαροποίησε τις ανά την Γηραιά Ηπειρο ενώσεις καταναλωτών. «Με όλη μας την καρδιά καλωσορίζουμε την απόφαση αυτή», δήλωναν εκπρόσωποί τους.

Υπερβολές
Ηδη από τον Δεκέμβριο μία ομάδα βρετανικών αερομεταφορέων είχε προειδοποιήσει την κυβέρνηση του Γκόρντον Μπράουν ότι η δικαστική απόφαση ενέχει σοβαρές συνέπειες για τον κλάδο, διακυβεύοντας τη βιωσιμότητά του υπό τη σημερινή του μορφή. Πέραν τούτου, προσέφυγαν και στον αρμόδιο υπουργό Μεταφορών, υποστηρίζοντας ότι ο αεροπορικός κλάδος στην Ευρώπη θα πρέπει να καταβάλλει από 3 έως και 5 δισ. ευρώ τον χρόνο στους επιβάτες, εάν ισχύσει η νέα διάταξη. Ωστόσο, οι ασκούντες κριτική σε αυτές τις εταιρείες εμμένουν στο ότι απλώς υπερβάλλουν. Ο Μπράιαν Σίμσον, πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και άλλοι ευρωβουλευτές πιστεύουν ότι οι αερομεταφορείς απλώς παρακάμπτουν τη νομοθεσία και θέτουν την κερδοφορία τους υπεράνω της εξυπηρέτησης και αποζημίωσης των επιβατών. Παρά ταύτα, οι πιο ψύχραιμοι θεωρούν ότι οι αποζημιώσεις δεν θα υπερβούν τα 850 εκατ. ευρώ ετησίως, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς δεν νοσούν. Συνολικά παρουσιάζουν ήδη ζημίες που η νέα διάταξη χωρίς αμφιβολία θα διογκώσει.

Ως συνέπεια της απόφασης, αναμένεται να πληθύνουν οι αγωγές εις βάρος κυβερνήσεων και ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας από τις ίδιες τις εταιρείες, εφ’ όσον οι πρώτες ευθύνονται για καθυστερήσεις.

Reuters, A. P.

4.3.2010


Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis