Τα εμπορικά κέντρα δεν έμειναν ανεπηρέαστα από την οικονομική κρίση, όπως ανέφερε ο κ. Θ. Χαραγκιώνης, εκτελεστικός πρόεδρος του ομίλου Χαραγκιώνη, ο οποίος επισημαίνει ότι υπάρχουν περιοχές κορεσμού από εμπορικά κέντρα και άλλες χωρίς καμία ανάπτυξη στη χώρα μας.
- Πόσο έχει επηρεάσει η κρίση τα εμπορικά κέντρα στην Ελλάδα;
«Σίγουρα, δεν μπορούμε να μιλήσουμε για τα εμπορικά κέντρα ως ενιαία οντότητα. Υπάρχουν εμπορικά κέντρα που αύξησαν και την κυκλοφορία κοινού και τους τζίρους, άλλα που αύξησαν την κυκλοφορία κοινού όμως μειώθηκε ο τζίρος τους και άλλα που παρουσίασαν μείωση και στα δύο. Δηλαδή, η εικόνα των εμπορικών κέντρων προσομοιάζει με εκείνη των αγορών, οι οποίες έχουν επηρεαστεί με διαφορετικό τρόπο από την κρίση, με τη διαφορά ότι ενώ όλες οι παραδοσιακές αγορές έχουν επηρεαστεί περισσότερο ή λιγότερο, κάποια ή μάλλον κάποιο πολύ επιτυχημένο ελληνικό κέντρο, φθάνοντας στην ωρίμασή του, είδε την κρίση με θετικό πρόσημο και σε επισκεψιμότητα και σε πωλήσεις».
- Ποιες είναι οι προοπτικές ανάπτυξης των εμπορικών κέντρων της χώρας μας;
«Η χώρα έχει αρχίσει σταδιακά να εξοπλίζεται με εμπορικά κέντρα. Ετσι, υπάρχουν περιοχές που πλησιάζουν το όριο του κορεσμού, όπως η ευρύτερη περιοχή του Ελαιώνα, ενώ υπάρχουν περιοχές χωρίς καμία σχετική ανάπτυξη. Με δεδομένο ότι ένα εμπορικό κέντρο είναι μια εξαιρετικά πολυδάπανη επένδυση, υψηλού κινδύνου, και σε περίπτωση ολικής αποτυχίας δεν κάνει ούτε για αποθήκες, συνιστάται προ της όποιας επενδυτικής απόφασης να προηγηθεί μελέτη σκοπιμότητας από διεθνή εξειδικευμένο οίκο, ο οποίος λαμβάνοντας υπόψη κατ΄ αρχήν τα δημογραφικά στοιχεία, καθώς επίσης και στοιχεία του υφιστάμενου ή πιθανολογούμενου ανταγωνισμού κτλ., να εισηγηθεί για τη βιωσιμότητα ή μη του έργου». - Τι πρέπει να περιλαμβάνει ένα σύγχρονο εμπορικό κέντρο για να παρουσιάσει επιτυχημένη πορεία; «Από τη διεθνή εμπειρία τρεις είναι οι απαραίτητες βασικές χρήσεις, δηλαδή σουπερμάρκετ και χρήσεις που εξυπηρετούν τις ανάγκες του νοικοκυριού, για να έχει κυκλοφορία τα πρωινά και να φέρνει επανειλημμένως εκεί το καταναλωτικό κοινό, οι χρήσεις του συγκριτικού εμπορίου ή κατά τον διεθνή όρο το window-shopping, με κύριες χρήσεις τα είδη ένδυσης και υπόδησης και οι χρήσεις ελεύθερου χρόνου και πολιτισμού που κρατούν το κοινό στο εμπορικό κέντρο και μετά το κλείσιμο των εμπορικών καταστημάτων. Πέραν αυτών των τελείως πρωτογενών αρχών, υπάρχουν μύριες άλλες που βοηθούν τα εμπορικά κέντρα να αντιμετωπίσουν τον μεταξύ τους κυρίως ανταγωνισμό. Αυτό αποτελεί αντικείμενο πανεπιστημιακών μαθημάτων στη Wharton School του Πανεπιστημίου της Πενσυλβανίας, στις ΗΠΑ, που τελεί υπό την αιγίδα του Διεθνούς Συμβουλίου Εμπορικών Κέντρων ΙCSC, το οποίο έχει δημιουργήσει και στη χώρα μας ελληνική επιτροπή».
Της Τόνιας Τσακίρη
Πηγή Το Βήμα
11.9.09
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου