Τρίτη, 3 Ιανουαρίου 2012

Οι δρόμοι της γνώσης επιστρέφουν στην Ακαδημία Πλάτωνος

Aκαδημία Πλάτωνος! Λαμπρό παρελθόν στην αττική γη, υποβάθμιση και λήθη τις τελευταίες δεκαετίες στη σύγχρονη Αθήνα. Μπορεί να υπάρξει μια νέα αρχή; Η Ακαδημία Πλάτωνος, στην περιοχή του Μεταξουργείου, βρέθηκε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος την τελευταία διετία, και κυρίως ύστερα από τη διαμάχη που προέκυψε για τον τρόπο αναβάθμισής της, με αποκορύφωμα την προοπτική ανέγερσης κτιρίου δίπλα στο πάρκο και τον αρχαιολογικό χώρο, η οποία δεν υλοποιήθηκε τελικά.
Σήμερα, η υπουργός Παιδείας κ. Αννα Διαμαντοπούλου, με τον δήμαρχο Αθηναίων, κ. Γεώργιο Καμίνη, θέλουν να δώσουν μια νέα μορφή στον τρόπο ανάπτυξης της περιοχής. «Ακαδημία Πλάτωνος, οι δρόμοι της γνώσης - πολίτης και πολιτεία» τιτλοφορείται το σχέδιο παρεμβάσεων στην Ακαδημία Πλάτωνος που «στόχο έχει την ανάκτηση της συνοχής της πόλης, το ζωντάνεμα της γειτονιάς, την ενεργοποίηση των πολιτών και την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς ως μέσο καλλιέργειας και γνώσης», όπως λέει η κ. Διαμαντοπούλου στο προλογικό της σημείωμα για το πρόγραμμα, το οποίο θα παρουσιαστεί μεθαύριο Κυριακή στο Μουσείο της Ακρόπολης (στις 7 μ.μ.).
Η Ακαδημία Πλάτωνος είναι μία από τις παλαιότερες γειτονιές της Αθήνας. Ονομάστηκε έτσι από τον πρώτο οικιστή της, τον ήρωα Ακάδημο (ή Εκάδημο), αλλά έμεινε στην Ιστορία εξαιτίας της ομώνυμης Φιλοσοφικής Σχολής, που ίδρυσε στην περιοχή ο Πλάτωνας το 387 π.Χ. και η οποία λειτούργησε μέχρι την παύση της από τον Αυτοκράτορα Ιουστινιανό το 529 μ.Χ. Η Ακαδημία Πλάτωνος ήταν το πνευματικό κέντρο της Αθήνας, που καθόρισε τη φιλοσοφική σκέψη του σύγχρονου πολιτισμού μας, μια «σχολή» στην οποία γινόταν έρευνα σε όλους τους τομείς.
Το πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας αφορά δράσεις στην παιδεία, στον πολιτισμό και στην ανάπτυξη. «Φιλοδοξώ το έργο να αποτελέσει το έναυσμα για την ανάδειξη της Αθήνας, και ειδικότερα της Ακαδημίας Πλάτωνος ως τόπου και ως μνημείου με παγκόσμια σημασία και ακτινοβολία, όπου η πολιτιστική κληρονομιά αλληλοεπιδρά δυναμικά με το σύγχρονο αστικό περιβάλλον, υποστηρίζοντας παραγωγικές δραστηριότητες και μια ανάπτυξη συμβατή με το “πνεύμα” και την ιστορική ταυτότητα της περιοχής», δηλώνει για το έργο η κ. Διαμαντοπούλου.
Ειδικότερα, το πρόγραμμα έχει δύο θεματικούς κύκλους - ο πρώτος απευθύνεται σε μαθητές και φοιτητές, ο δεύτερος σε πολίτες. Συγκεκριμένα, θα αναπτυχθούν εκπαιδευτικά εργαστήρια στα σχολεία, μέσω των project και της βιωματικής μάθησης, που θα βοηθήσουν στην εξοικείωση των μαθητών με τις αξίες της αρχαίας Αθήνας, ενώ θα δημιουργηθεί ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό. Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στη λειτουργία θερινών σχολείων για Ελληνες μαθητές ευρωπαϊκών λυκείων και μαθητές από όλο τον κόσμο ως εργαλείο ανάδειξης της ελληνικής Γλώσσας και του Πολιτισμού.
Θερινά σχολεία
Τα μαθήματα θα γίνονται σε σχολικά κτίρια της Ακαδημίας Πλάτωνος, τα οποία τους θερινούς μήνες είναι κλειστά. Ετσι, θα ζωντανέψουν γειτονιές βοηθώντας στη συνολικότερη αναβάθμιση της περιοχής. Επίσης, θα λειτουργήσουν θερινά σχολεία εφαρμοσμένης έρευνας με στόχο την προσέλκυση ερευνητών υψηλού επιπέδου από όλο τον κόσμο, ενώ θα επιδιωχθεί να δοθούν υποτροφίες, ώστε να ενισχυθούν αλλοδαποί φοιτητές για να σπουδάσουν ή να κάνουν διδακτορική ή μεταδιδακτορική διατριβή σε ελληνικά ΑΕΙ στον τομέα της Φιλοσοφίας και των Κοινωνικών Επιστημών. «Είναι πρώτη φορά που δίνονται υποτροφίες σε αυτό τον τομέα», ανέφερε, μιλώντας για το θέμα στην «Κ», στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, μνημονεύοντας για τη συνεργασία το υπουργείο Πολιτισμού και το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Βάρος δίνεται και στην ανάπτυξη ψηφιακής πλατφόρμας -ένα είδος ψηφιακής εγκυκλοπαίδειας- με περιεχόμενο σχετικό με τον Πλάτωνα, που αρχικά θα παρέχεται σε τουλάχιστον πέντε γλώσσες.
Στο πλαίσιο του δεύτερου θεματικού κύκλου, θα πραγματοποιηθούν, μεταξύ άλλων, εκπαιδευτικά προγράμματα για κάθε ενδιαφερόμενο με αντικείμενο τη φιλοσοφία και τον ρόλο της στην καθημερινή ζωή. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται να έχουν τα προγράμματα για την καλλιέργεια επιχειρηματικής κουλτούρας και εκπαίδευσης και την υποστήριξη δημιουργίας επιχειρήσεων στην περιοχή στον τομέα του πολιτισμού.
Η Ακαδημία Πλάτωνος ήταν κέντρο πολιτικού προβληματισμού. Σήμερα στην Ελλάδα ο πολιτικός διάλογος αποκτά νέα δυναμική. «Μέγιστη νόσος αμάθεια» έλεγε ο Πλάτων. Ποιος θα διαφωνούσε 2.500 χρόνια μετά;

Του Απόστολου Λακασά
16.12.2011

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis