Κυριακή, 13 Νοεμβρίου 2011

Το Rex θα φωτίσει και πάλι την Αθήνα

1936 : Εγκαινιάζεται το πολυτελές και υπερσύγχρονο θέατρο "Κοτοπούλη - Rex", ενώ το ιστορικό θέατρο της Ομόνοιας μετατρέπεται, για τις ανάγκες της εποχής, σε κινηματογράφο. 
Να «φωτιστούν» οι υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας. Είναι από τα σχέδια που πέφτουν συχνά στο τραπέζι κάθε πολιτικής ηγεσίας στο υπουργείο Πολιτισμού. Ο Παύλος Γερουλάνος ήθελε πάση θυσία να προχωρήσει την αναβάθμιση της Ακαδημίας Πλάτωνος σε συνάρτηση με το Αρχαιολογικό Μουσείο, στις μέρες του ο Αντώνης Σαμαράς ονειρευόταν το τρίγωνο Ακροπόλ, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Τοσίτσα, όπως και πριν από αυτόν ο Ευάγγελος Βενιζέλος, που πρώτος μίλησε για επέκταση του κορυφαίου μουσείου της χώρας. Αν όλα αυτά έχουν έναν απροσδιόριστο χρονικό ορίζοντα για να υλοποιηθούν, το Rex στην οδό Πανεπιστημίου είναι, όπως φαίνεται, το κτίριο που θα δούμε ανακαινισμένο πριν από όλα τα άλλα.
Η λειτουργία του τον Οκτώβριο 2012 από τις σκηνές του Εθνικού Θεάτρου είναι η ελπίδα των καταστηματαρχών της περιοχής. Ισως είναι όμως και η κινητήριος δύναμη της σωτηρίας της πλατείας Σανταρόζα, η οποία είναι παραδομένη πια στο έλεος των εμπόρων της διακίνησης και των χρηστών.
Εμβλημα μιας εποχής
Η δημιουργία του Rex στα μέσα της δεκαετίας του ’30 ήταν το φως που ονειρεύονταν πολλοί στην τότε νυχτερινή Αθήνα η οποία διψούσε για πολυτέλεια, μεγάλους χώρους διασκέδασης και αμερικανική κινηματογραφική λάμψη. Είναι η εποχή που δημιουργούνται οι μεγαλύτεροι και πολυτελέστεροι κινηματογράφοι της χώρας.
Η «ευρηματική λύση» των Λεωνίδα Μπόνη και Βασιλείου Κασσάνδρα, διακεκριμένων αρχιτεκτόνων της Ecole des Beaux Arts του Παρισιού, πέρασε στη διεθνή βιβλιογραφία. Το 75χρονο σήμερα κτίριο ήταν το πρώτο κέντρο θεαμάτων της Αθήνας. Εντυπωσιακό, σε μια Αθήνα που διχαζόταν κοινωνικά, ενώ τα βράδια ξέχναγε προσωρινά τις διαφορές της στις κινηματογραφικές αίθουσες. Οι αστοί προτιμούσαν το Διονύσια του Συντάγματος, το Σπλέντιτ, το Αττικόν και το Κοσμικόν, ενώ το λαϊκό κοινό, τους κινηματογράφους γύρω από την Ομόνοια και τους συνοικιακούς που πλήθαιναν. Σε αυτήν την Ελλάδα της δεκαετίας του ’30, η ανέγερση του πολυτελούς Παλλάς, με το βαθυπράσινο μάρμαρο Τήνου, τις κολόνες από μάρμαρο Στύρων και τη φαρδιά εντυπωσιακή σκάλα, ήταν γεγονός, όπως δύο χρόνια μετά η κατασκευή των κινηματογραφου Τιτάνια και το 1935 η αρχή της ανέγερσης του Rex.
Η ευρηματική προσαρμογή των γαλλικού τύπου επάλληλων αιθουσών στο μικρό οικόπεδο 26 μ.x44 μ. της Πανεπιστημίου, με τις υπερσύγχρονες τεχνολογικές εγκαταστάσεις, το σύστημα κλιματισμού και την πρόσοψη με σαφείς επιρροές από αμερικανικούς ουρανοξύστες, δεν άφησε κανέναν ασυγκίνητο.
Στο υπόγειο του κτιρίου το Σινεάκ των 582 θέσεων και επάνω, η αίθουσα του κινηματογράφου Rex με πλατεία 803 θέσεων, περιμετρικό εξώστη 321 θέσεων, 9 θεωρεία και υπερώο για άλλα 448 άτομα. Επάνω ακριβώς, το Κοτοπούλη. Η μοίρα του Rex έκτοτε είναι γνωστή. Η πυρκαγιά του 1982 στο Κοτοπούλη ήταν ένα δυνατό χτύπημα, αλλά και η αφορμή για να κηρυχθεί διατηρητέο, να περιέλθει στην κυριότητα του υπ. Πολιτισμού και να ανακαινιστεί. Σήμερα όλο το κτίριο ανήκει στο Εθνικό Θέατρο, ενώ ο κάτω χώρος του μετατράπηκε σε κέντρο ψυχαγωγίας από τον ενοικιαστή του.
Οι φθορές που έχουν να αντιμετωπίσουν οι εγκεκριμένες μελέτες που αφορούν τα αρχιτεκτονικά (Flux-office/Εύα Μανιδάκη, Θανάσης Δεμίρης, Θύμης Δούγκας), τα στατικά (Ερεισμα/Χρήστος Κακλαμάνης) και τα μηχανολογικά (Elxis/Βασίλης Λυκοσκούφης, Σταμάτης Παπαβασιλείου), έχουν να κάνουν με την αποκατάσταση των: υαλοστασίων, μαρμάρινων επενδύσεων, επιχρισμάτων, μονώσεων του δώματος και της μαρκίζας, τη δημιουργία νέων επενδύσεων, την αποκατάσταση φωτισμού νέον... Τα μεταλλικά κουφώματα θα διατηρηθούν ως αναπόσπαστο στοιχείο της μεσοπολεμικής αρχιτεκτονικής και ο μεταλλικός φορέας της μαρκίζας θα ενισχυθεί στατικά, διατηρώντας πλήρως την αρχική μορφή. Εχει ενδιαφέρον ωστόσο ότι οι μελετητές θα επαναφέρουν τον αρχικό φωτισμό και τη σήμανση του κτιρίου με χρήση νέον σε λευκό χρώμα -αναγνωρίσιμο για δεκαετίες-, αφού αντικατασταθεί το σημερινό κόκκινο. Τα τεύχη δημοπράτησης του έργου έχουν συνταχθεί, ενώ οι μελετητές υπολογίζουν ότι αυτές τις ημέρες θα προχωρήσει και η διαδικασία έκδοσης της πολεοδομικής άδειας, ώστε μέχρι το τέλος του έτους να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και να αρχίσουν οι εργασίες. «Είμαστε σε καλό δρόμο» λέει ο αρχιτέκτονας Θ. Δεμίρης στην «Κ», ο οποίος θεωρεί ότι το Rex μπορεί να παραδοθεί τον Οκτώβριο του 2012 όπως έχει ανακοινώσει και ο Γ. Χουβαρδάς, αν δεν έχουμε καθυστερήσεις.
Οι δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι μελετητές ήταν αρκετές και κυρίως αφορούσαν την προσπάθειά τους να κρατήσουν τον χαρακτήρα του κτιρίου. Αυτό που τους ενδιέφερε ήταν το τελικό αποτέλεσμα να φέρει την ιστορία του Rex. «Να μην είναι ένα γυαλισμένο κτίριο αλλά να διακρίνεται η φθορά των υλικών έχοντας αντιμετωπίσει όλα τα προβλήματα». «Θέλουμε το κτίριο να παραμείνει του ’30 και να διακρίνει όποιος θέλει σ’ αυτό την τεχνολογία της εποχής στα κουφώματα, τις ορθομαρμαρώσεις, το νέον. Δεν θέλουμε να το εκσυγχρονίσουμε, αλλά να διατηρήσουμε τον χαρακτήρα του».

Της Γιώτας Συκκα
12.11.2011

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis