Σε νεκροταφείο περίπου 1000 λεωφορείων έχουν μετατραπεί οι εγκαταστάσεις της ΕΘΕΛ στα Λιόσια. Εκατοντάδες σύγχρονα-κατά τα άλλα - λεωφορεία αργοπεθαίνουν, δίχως η πολιτεία να μπορεί να τα μεταπωλήσει.
Η αιτία που προκάλεσε το αδιέξοδο στο οποίο έχει ωρεθεί η ηγεσία του ΟΑΣΑ αναζητείται στην περίοδο του 1994 (211/22.12.1993 ΦΕΚ), δηλαδή την περίοδο που για λόγους δημοσίου συμφέροντος-όπως ανέφερε η σχετική απόφαση-έγινε η ενσωμάτωση των λεωφορείων των ΣΕΠ στο ελληνικό Δημόσιο. Η προχειρότητα στην όλη διαδικασία που ακολουθήθηκε είχε ως αποτέλεσμα εκατοντάδες λεωφορεία της ΕΘΕΛ σήμερα, μολονότι εμφανίζονται ότι ανήκουν στο Δημόσιο, να θεωρούνται ΙΧ, άρα να μην μπορούν να μεταπωληθούν από αυτό! Την ίδια ώρα, η πολιτεία σε έργο-γέφυρα του ΕΣΠΑ πλήρωσε 52 εκατ. ευρώ για την προμήθεια νέων λεωφορείων. Γνώστες της αγοράς μιλούν για ένα οικονομικό έγκλημα, που διαπράχθηκε στις αρχές του 1994, δεδομένου ότι ο τότε νόμος επίταξης των λεωφορείων και επιστράτευσης των μετόχων των ΣΕΠ (Συνεταιρισμοί Θερμικών Λεωφορείων) έγινε άρον άρον, προκειμένου να ικανοποιηθούν συνδικαλιστικοί παράγοντες του κυβερνώντος κόμματος.
Δικαιώνονται στο ΣτΕ
Οπως τονίζουν, το εν λόγω νομοθέτημα-με τον τρόπο που έγινε-οδήγησε αφενός σε εμπλοκή την πιθανή μεταπώληση των συγκεκριμένων αυτοκινήτων και αφετέρου θα αναγκάσει-όπως φαίνεται-το ελληνικό Δημόσιο να πληρώσει αρκετά εκατ. ευρώ ως αποζημίωση στους πρώην "ΣΕΠίτες", οι οποίοι υπολογίζονται σε λιγότεροι των 2.000 σήμερα. Και αυτό διότι, έπειτα από 14(!) αναβολές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, βγήκε πρόσφατα η πρώτη απόφαση από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, που δικαιώνει τους πρώτους 33 ιδιοκτήτες ΣΕΠ, επιδικάζοντάς τους συνολικά 330.000 ευρώ ως ηθική βλάβη.
Εκκρεμεί-σύμφωνα με πληροφορίες - έτερη απόφαση από το Τμήμα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τη σύμβαση έργου που είχαν υπογράψει οι μέτοχοι με το ελληνικό Δημόσιο που θα επιδικάζει-σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση-άγνωστο ποσό προς τους 33 προσφεύγοντες. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, βάσει του δεδικασμένου της υπόθεσης, αναμένεται να προσφύγουν τουλάχιστον 900 μέτοχοι ακόμη.
Υπενθυμίζεται ότι το 1993 υπήρχαν 8 συνεταιρισμοί με 250 λεωφορεία κατά μέσο όρο και συνολικά 3.510 μετόχους, εκ των οποίων 650 εξ αυτών προσελήφθησαν στην ΕΘΕΛ και αναγκάστηκαν, βάσει του νόμου κατάργησης των ΣΕΠ, να παραδώσουν τις άδειές τους. Γνώστες των πραγμάτων εντός της ΕΘΕΛ αναφέρουν ότι περίπου 1.000 λεωφορεία κυκλοφορούν ως ΙΧ σύμφωνα με την άδεια κυκλοφορίας (στη Διεύθυνση Συγκοινωνιών του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων φαίνονται ως ΙΧ) και όχι ως ΔΧ, χωρίς σφραγίδα από το ελληνικό Δημόσιο (!) και χωρίς φυσική μεταβίβαση της άδειας, αλλά με απλή σφραγίδα δικηγόρου. Πρόκειται για λεωφορεία που είχαν παραγγελθεί από τους μετόχους των ΣΕΠ.
Σημειώνεται ότι οι άδειες που είχαν οι μέτοχοι των ΣΕΠ ήταν δια νόμου αμεταβίβαστες. Επίσης αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι υπάρχουν πινακίδες ιδιωτικές σε αρκετό αριθμό λεωφορείων. Υπογραμμίζεται ότι οι μέτοχοι, οι οποίοι δεν εντάχθηκαν στην ΕΘΕΛ ή στον ΟΑΣΑ, που ιδρύθηκε το 1994, ουσιαστικά καταδικάστηκαν να μη δουλεύουν ως επαγγελματίες σε φορτηγά ή σε τουριστικά πούλμαν, αφού όντας επιταγμένοι δεν μπορούν ακόμη και σήμερα να δουλεύουν εκτός Αττικής, διότι ακόμη δεν έχει αρθεί το μέτρο της επιστράτευσης! Εν τω μεταξύ σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του "ΚτΕ", τον προσεχή Σπετέμβριο αναμένεται να προκηρυχθεί από τον ΟΑΣΑ διαγωνισμός για την πώληση 450 λεωφορείων. Εξ αυτών τα 150 βρίσκονται σε καλή κατάσταση, τα 150 με μικροπροβλήματα και τα 150 είναι για σκραπ. Ηδη υπάρχουν αιτήματα δήμων ανά την Ελλάδα για αρκετά εξ αυτών.
Αύξηση εσόδων
Την ίδια ώρα, άνοδο ύψους 48% σημείωσαν τα έσοδα της ΕΘΕΛ από την πώληση των εισητηρίων τον περασμένο Απρίλιο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2010. Τα έσοδα από 7,8 εκατ. ευρώ για το ίδιο διάστημα πέρυσι ανέβηκαν στα 11,8 εκατ. φέτος, ενώ το έλλειμμα λειτουργίας της επιχείρησης από 15,7 εκατ. ευρώ τον ίδιο μήνα του 2010 έπεσε στα 5,65 εκατ. ευρώ τον περασμένο μήνα. Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αναφέρουν ότι η άνοδος των αποτελεσμάτων της ΕΘΕΛ οφείλεται στις αλλαγές των δρομολογίων, την άυξηση της τιμής του εισητηρίου, καθώς και την είσοδο στον ελεγκτικό μηχανισμό των εισητηρίων των 150 ελεγκτών που κινούνται μαζί με 50 αστυνομικούς.
Του Χάρη Ντιγριντάκη
Πηγή Κόσμος του Επενδυτή
21.5.2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου