ΤΗ «ΧΑΜΕΝΗ τιμή της πολιτικής» μοιάζει να αναζητεί η κυβέρνηση με την πρωτοβουλία της να ανοίξει το κεφάλαιο της συγκρότησης εξεταστικών επιτροπών της Βουλής για τη διερεύνηση των ενδεχόμενων πολιτικών ευθυνών όσον αφορά τις υποθέσεις του Χρηματιστηρίου (περίοδος 1998-2008), της Siemens, των δομημένων ομολόγων, του Βατοπαιδίου και της «Γερμανός». Με παραγεγραμμένα τα ποινικά αδικήματα που τυχόν θα προέκυπταν και υπό τον φόβο που εκφράζουν ορισμένοι βουλευτές, λόγω του εσπευσμένου και πιεστικού πλαισίου που διαμορφώνεται, μήπως αντί να χυθεί άπλετο φως μετατραπεί τελικώς η Βουλή σε «καθαρτήριο» σκανδάλων, οι πέντε εξεταστικές επιτροπές- οι οποίες δεν αποκλείεται να αυξηθούν περαιτέρω- πρόκειται να πιάσουν δουλειά άμεσα από τον προσεχή μήνα καθώς η πρόθεση είναι όλα να τελειώσουν όσο γίνεται πιο σύντομα, κάτι που εκ των πραγμάτων καθιστά αμφίβολη την εις βάθος διερεύνηση, η οποία ως μόνο αντικειμενικό σκοπό έχει «να εντοπιστούν αν υπάρχουν ευθύνες και να καταγραφούν», όπως έλεγε χαρακτηριστικά έμπειρος κοινοβουλευτικός παράγων.
Στελέχη της κυβερνητικής παράταξης οριοθετούν χρονικά το διάστημα λειτουργίας των μαζικών εξεταστικών επιτροπών ως τη λήξη της παρούσας κοινοβουλευτικής συνόδου (Μάιο) καθώς οι σκέψεις για ολοκλήρωση των διαδικασιών και έκδοση των πορισμάτων ως το Πάσχα (αρχές Απριλίου) δεν φαίνεται να είναι υλοποιήσιμες. Οπως επισημαίνεται, «όλα θα πρέπει να έχουν τελειώσει ως τη λήξη της συνόδου και την έναρξη των θερινών τμημάτων της Βουλής». Πάντως προς το παρόν είναι άγνωστο πώς θα οργανωθεί και θα καταμεριστεί ο τεράστιος αυτός όγκος δουλειάς που καλούνται να διεκπεραιώσουν οι κάποιες δεκάδες βουλευτές οι οποίοι θα κληθούν να συγκροτήσουν τις εξεταστικές επιτροπές πιθανόν με το αζημίωτο.
Οπως επισημαίνουν έμπειροι κοινοβουλευτικοί παράγοντες του ΠαΣοΚ, η προεκλογική δέσμευση για τη συγκρότηση εξεταστικών επιτροπών «ήταν μια εκκρεμότητα που έπρεπε να υλοποιηθεί για να χυθεί άπλετο φως σε όλες εκείνες τις υποθέσεις που σκίασαν την πολιτική ζωή του τόπου». «Δεν γίνεται να ακούει ο λαός τόσα χρόνια για σκάνδαλα και να μη μαθαίνει την αλήθεια- ποιοι έφταιξαν, αν έφταιξαν και γιατί» σημείωνε χαρακτηριστικά ένας από αυτούς, προσθέτοντας ότι η παραγραφή τυχόν ποινικών ευθυνών δεν λειτουργεί αναγκαία εις βάρος του έργου το οποίο έχουν να επιτελέσουν οι εξεταστικές, αλλά αντιθέτως μπορεί να διευκολύνει τα πράγματα αποφορτίζοντας το όλο κλίμα.
Από την αξιωματική αντιπολίτευση, ωστόσο, κάνουν λόγο για «μαζική βιομηχανική παραγωγή προτάσεων για εξεταστικές επιτροπές» και «ευτελή επικοινωνιακά παιχνίδια που έχουν ως στόχο τη συγκάλυψη της πραγματικότητας και τον αποπροσανατολισμό» .
Το «βρώμικο ΄89»
Επί της ουσίας είναι η πρώτη φορά στα κοινοβουλευτικά χρονικά που θα συγκροτηθούν τόσο πολλές εξεταστικές επιτροπές μαζί. Για την ακρίβεια, μόνο η περίοδος 1988-1989 είναι εφάμιλλη αν υπολογίσει κάποιος, εκτός των εξεταστικών, και τις προανακριτικές επιτροπές που λειτούργησαν. Και βεβαίως σε εντελώς διαφορετικές συνθήκες, με το πολιτικό σκηνικό να κλονίζεται συθέμελα από τα σκάνδαλα και την πολιτική αντιπαράθεση. Ετσι τον Νοέμβριο του 1988 συγκροτήθηκε εξεταστική για το σκάνδαλο Κοσκωτά, η οποία δεν κατάφερε να εκδώσει πόρισμα καθώς προκηρύχθηκαν οι εκλογές. Ακολούθησε τον Ιούλιο του 1989 η προανακριτική για την υπόθεση του γιουγκοσλαβικού καλαμποκιού, η οποία οδήγησε στην παραπομπή στο Ειδικό Δικαστήριο του πρώην αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών κ. Ν. Αθανασόπουλου.
Τον ίδιο μήνα συνεστήθη εξεταστική για τις προμήθειες των Ενόπλων Δυνάμεων από το 1974, χωρίς να προχωρήσει καν στη διερεύνηση, ενώ μετατράπηκε σε προανακριτική η επιτροπή που διερευνούσε την υπόθεση Κοσκωτά για να καταλήξει στην παραπομπή των Ανδρέα Παπανδρέου, Αγαμέμνωνα Κουτσόγιωργα, Γιώργο Πέτσο, Δημήτρη Τσοβόλα και Παναγιώτη Ρουμελιώτη στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο. Επίσης συγκροτήθηκε προανακριτική για τις τηλεφωνικές υποκλοπές με εγκαλουμένους τους Ανδρέα Παπανδρέου, Γ. Πέτσο και Κ. Μπαντουβά που αποφάσισε την παραπομπή του πρώην πρωθυπουργού στο Ειδικό Δικαστήριο χωρίς ποτέ να εκδικαστεί η υπόθεση, ενώ τελικώς η δίωξη ανεστάλη.
Τέλος, τον Αύγουστο του 1989 συνεστήθη η εξεταστική επιτροπή για την «αγορά του αιώνα» (αεροσκάφη Μιράζ και πύραυλοι Μάτζικ), η οποία κατέληξε στην έκδοση αντικρουόμενων πορισμάτων. Συνολικά δε από τη Μεταπολίτευση έχουν υποβληθεί στη Βουλή 45 προτάσεις για σύσταση εξεταστικών ή προανακριτικών επιτροπών, εκ των οποίων έγιναν αποδεκτές οι 15, χωρίς ωστόσο να καταλήξουν σε κοινό πόρισμα για τον καταλογισμό ευθυνών.
Μπορεί και έξι
Κοινοβουλευτικές πηγές του ΠαΣοΚ δεν αποκλείουν οι πέντε εξεταστικές επιτροπές να γίνουν έξι καθώς εκτιμούν ότι, όπως δρομολογήθηκαν τα πράγματα, δεν μπορεί να μείνει εκτός διερεύνησης το πολύκροτο σκάνδαλο των υποκλοπών. Υπενθυμίζεται δε ότι το ΠαΣοΚ είχε καταθέσει το 2006 αίτημα για σύσταση εξεταστικής επιτροπής και για την υπόθεση της απαγωγής Πακιστανών, το οποίο απερρίφθη από την τότε κυβερνητική πλειοψηφία, ενώ υπέρ της σύστασης εξεταστικής επιτροπής είχε ταχθεί και για την υπόθεση Ζαχόπουλου. Και το ερώτημα που θέτουν χαρακτηριστικά ορισμένοι βουλευτές είναι «με αυτές τι θα γίνει;».
Σε κάθε περίπτωση το πλαίσιο που διαμορφώνεται μοιάζει ασφυκτικό και τα ερωτήματα που εγείρονται από βουλευτές για το κατά πόσον θα καταστεί εφικτή η σε βάθος διερεύνηση και αποκάλυψη όλων των σκοτεινών πλευρών των εν λόγω σκανδαλωδών υποθέσεων πληθαίνουν. Οι κατ΄ αρχήν σκέψεις είναι να μη λειτουργήσουν όλες μαζί. Κάτι τέτοιο άλλωστε θα ήταν αδύνατον και για πρακτικούς λόγους- η Βουλή θα κινδύνευε να παραλύσει καθώς το 1/3 περίπου της δύναμής της θα έπρεπε να αφήσει κατά μέρος το νομοθετικό έργο για να φέρει εις πέρας τις ανακριτικές αρμοδιότητες που παρέχει το Σύνταγμα στα μέλη των εξεταστικών επιτροπών.
Διαδικασίες
Οι σπαζοκεφαλιές του Προέδρου της Βουλής
Επίσης λόγω των χρονοδιαγραμμάτων που αναφέρθηκαν δεν μπορούν να λειτουργήσουν και διαδοχικώς. Ετσι η λύση που προκρίνεται είναι να μοιραστούν ξεκινώντας οι δύο, ακολούθως άλλες δύο και κατόπιν η τελευταία. Αν συσταθούν έξι εξεταστικές, τότε θα μοιραστούν σε ζευγάρια. Επίσης, μία από τις «σπαζοκεφαλιές» που έχει να επιλύσει ο Πρόεδρος της Βουλής κ. Φ. Πετσάλνικος είναι η σύνθεση των επιτροπών, η οποία βάσει του Συντάγματος και του Κανονισμού του Κοινοβουλίου εξαρτάται από την αναλογική δύναμη των κομμάτων.
Η πρακτική που έχει καθιερωθεί από την εποχή της εξεταστικής επιτροπής για την υπόθεση Οτσαλάν (1999) και ακολουθήθηκε και με τις εξεταστικές επιτροπές που συγκροτήθηκαν επί κυβερνήσεων κ. Κ. Καραμανλή (για τα αντιπυραυλικά συστήματα ΤΟR-Μ1 και τα αντιαρματικά ΤΡQ-37 το 2004, για το Βατοπαίδι το 2008 και τις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές το 2009) είναι οι 23μελείς συνθέσεις (12 μέλη από την πλειοψηφία, 8 από τη μειοψηφία και από ένα για τα τρία μικρότερα κόμματα). Δεν αποκλείεται και αυτή τη φορά να ισχύσει το ίδιο πρότυπο, αν και κάτι τέτοιο θα σημαίνει ότι 115 βουλευτές(!) θα πρέπει να απασχοληθούν στις επιτροπές full time, δίχως να κάνουν τίποτε άλλο.
Οπως ανέφεραν πάντως έγκυρες κοινοβουλευτικές πηγές, κάτι τέτοιο δεν είναι υποχρεωτικό και ως εκ τούτου η λύση που εξετάζεται είναι πολλοί από τους βουλευτές-μέλη των εξεταστικών να είναι ίδιοι. Επιπλέον είναι στο χέρι της Βουλής να ορίσει μικρότερες (αναλογικές πάντα) συνθέσεις των επιτροπών, π.χ. 19μελείς (10 μέλη το ΠαΣοΚ, 6 η ΝΔ και από ένα το ΚΚΕ, ο ΛΑΟΣ και ο ΣΥΡΙΖΑ). Οσον αφορά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής επί των (πέντε) προτάσεων που έχει υποβάλει το ΠαΣοΚ, αυτή δεν αποκλείεται να διεξαχθεί σε μία ή δύο κοινές συνεδριάσεις (εντός του Ιανουαρίου), χωρίς να αποκλείεται να διεξαχθούν πέντε (ή παραπάνω) ξεχωριστές συνεδριάσεις.
Πηγή Το Βήμα
25.12.09
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου