ΚΑΪΡΟ. Στο Λονδίνο καταφθάνει σήμερα ο αρχαιολόγος Ζαχί Χαουάς , επικεφαλής του Ανωτάτου Συμβουλίου Αρχαιοτήτων της Αιγύπτου, για να απαιτήσει την επιστροφή της διάσημης Στήλης της Ροζέτας, η οποία εκτίθεται στο Βρετανικό Μουσείο. Παρ΄ όλο που το αίτημα επισήμως απορρίφθηκε για πολλοστή φορά πρόσφατα, ο δρ Χαουάς επιμένει, δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Δεν δέχομαι καμία άρνηση. Πρόκειται για μια εικόνα της αιγυπτιακής ταυτότητας». Η Στήλη της Ροζέτας είναι μια πέτρινη πλάκα από γρανοδιορίτη (και όχι από βασάλτη ή γρανίτη όπως συχνά αναφέρεται λανθασμένα) η οποία προέρχεται από τον ναό του Πτολεμαίου Ε΄ του Επιφανούς. Χρονολογείται στον 2ο αιώνα π.Χ. και φέρει εγχάρακτη επιγραφή σε δύο γλώσσες (αιγυπτιακή και ελληνική) και τρία συστήματα γραφής (ιερογλυφικά, δημώδη αιγυπτιακή, ελληνική). Η σημασία της έγκειται στο ότι έγινε το «κλειδί» για την αποκρυπτογράφηση των αιγυπτιακών ιερογλυφικών. Την ανακάλυψε τυχαία το 1799 γάλλος αξιωματικός που υπηρετούσε στο στράτευμα του Ναπολέοντα.
Το πολύτιμο εύρημα παραχωρήθηκε στην Αγγλία το 1801 στο πλαίσιο της Συνθήκης της Αλεξάνδρειας. Η πρώτη επίσημη αίτηση για την επιστροφή του στην Αίγυπτο έγινε από τον δρ Χαουάς τον Ιούλιο του 2003. Κατόπιν μακρών διαπραγματεύσεων το Βρετανικό Μουσείο έστειλε τον Νοέμβριο του 2005 στο Κάιρο ακριβές αντίγραφο. Προχθές ανακοίνωσε «οριστικά» ότι δεν προτίθεται να επιστρέψει το πρωτότυπο, διότι, όπως ανέφερε, «η άποψη της διεύθυνσης είναι ότι η (αιγυπτιακή) συλλογή πρέπει να παραμείνει ανέπαφη». Και επιπλέον, κατά τους Βρετανούς, «έχει διαπιστωθεί ότι στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Καΐρου τα εκθέματα δεν προστατεύονται επαρκώς». Από την πλευρά του, ο δρ Χαουάς διαβεβαιώνει ότι στην Αίγυπτο συντελούνται κοσμογονικές διεργασίες στον πολιτιστικό τομέα που θα μετατρέψουν το Μουσείο του Καΐρου σε ένα από τα καλύτερα στον κόσμο. Γι΄ αυτό θεωρεί απαραίτητη την επιστροφή των αρχαίων κειμηλίων στον τόπο τους. Ηδη έχει εξασφαλίσει την επιστροφή πέντε τοιχογραφιών από το Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι, ενώ ενεργεί και για την επιστροφή της προτομής της βασίλισσας Νεφερτίτης από το Νόιες Μουζέουμ του Βερολίνου, καθώς και της προτομής του κατασκευαστή πυραμίδων Ανχάφ από το Μουσείο Φάιν Αρτ της Βοστώνης. Αποκάλυψε τέλος ότι ο ίδιος συντονίζει μια μεγάλη ομάδα ερευνητών ( «ολόκληρο υπουργείο...», όπως είπε χαρακτηριστικά), οι οποίοι προσπαθούν να εντοπίσουν τους αρχαιολογικούς θησαυρούς που κατά καιρούς έχουν κλαπεί από την Αίγυπτο.
Το πολύτιμο εύρημα παραχωρήθηκε στην Αγγλία το 1801 στο πλαίσιο της Συνθήκης της Αλεξάνδρειας. Η πρώτη επίσημη αίτηση για την επιστροφή του στην Αίγυπτο έγινε από τον δρ Χαουάς τον Ιούλιο του 2003. Κατόπιν μακρών διαπραγματεύσεων το Βρετανικό Μουσείο έστειλε τον Νοέμβριο του 2005 στο Κάιρο ακριβές αντίγραφο. Προχθές ανακοίνωσε «οριστικά» ότι δεν προτίθεται να επιστρέψει το πρωτότυπο, διότι, όπως ανέφερε, «η άποψη της διεύθυνσης είναι ότι η (αιγυπτιακή) συλλογή πρέπει να παραμείνει ανέπαφη». Και επιπλέον, κατά τους Βρετανούς, «έχει διαπιστωθεί ότι στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Καΐρου τα εκθέματα δεν προστατεύονται επαρκώς». Από την πλευρά του, ο δρ Χαουάς διαβεβαιώνει ότι στην Αίγυπτο συντελούνται κοσμογονικές διεργασίες στον πολιτιστικό τομέα που θα μετατρέψουν το Μουσείο του Καΐρου σε ένα από τα καλύτερα στον κόσμο. Γι΄ αυτό θεωρεί απαραίτητη την επιστροφή των αρχαίων κειμηλίων στον τόπο τους. Ηδη έχει εξασφαλίσει την επιστροφή πέντε τοιχογραφιών από το Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι, ενώ ενεργεί και για την επιστροφή της προτομής της βασίλισσας Νεφερτίτης από το Νόιες Μουζέουμ του Βερολίνου, καθώς και της προτομής του κατασκευαστή πυραμίδων Ανχάφ από το Μουσείο Φάιν Αρτ της Βοστώνης. Αποκάλυψε τέλος ότι ο ίδιος συντονίζει μια μεγάλη ομάδα ερευνητών ( «ολόκληρο υπουργείο...», όπως είπε χαρακτηριστικά), οι οποίοι προσπαθούν να εντοπίσουν τους αρχαιολογικούς θησαυρούς που κατά καιρούς έχουν κλαπεί από την Αίγυπτο.
Πηγή Το Βήμα
9.12.09
Συμπληρώνω για να γίνει κατανοητό τι εστί στήλη της Ροζέτας
Αυτός που μετέφρασε τη στήλη της Ροζέττας ήταν ο Ζαν Φρανσουά Σαμπολιόν (1790-1832)ο οποίος χρησιμοποίησε 3 βασικές αρχές/παρατηρήσεις γι'αυτό:
α) Η ύστερη Αιγυπτιακή κοπτική γραφή αντιπροσωπεύει το τελικό στάδιο της αρχαίας γλώσσας των Φαραώ.
β)Τα ιερογλυφικά χρησιμοποιούντο και σαν ιδεογράμματα και σαν φωνογράμματα.
γ) τα ιερογλυφικά που ήταν εγγεγραμμένα σε κύκλο ήταν φωνητικές μεταγραφές φαραωνικών ονομάτων.
3 επίσης είναι και τα είδη της ιερογλυφικής γραφής:
Ιερογλυφική, η επίσημη γραφή που χρησιμοποιείται σε επιγραφές ταφων, ναών, αναθηματικών στηλών και σε άλλες κρατικές ή θρησκευτικές επιγραφές.
Ιερατική, μια απλούστερη συνεχή γραφή (σαν τη δική μας που τα γράμματα είναι ενωμένα) η οποία χρησιμοποιείτο σαν καθημερινή γραφή διαδικαστικών και εμπορικών θεμάτων.
Δημοτική, η γραφή του λαού που άρχισε να χρησιμοποιείται γύρω στο 600πΧ και κατά την Πτολεμαϊκή περίοδο (332-30πΧ)χρησιμοποιήθηκε σε πέτρινα μνημεία, χαρακτηριστικά δε σε ταφικές και αναθηματικές επιγραφές ή σε βασιλικά διατάγματα όπως αυτό της στήλης της Ροζέττας.
α) Η ύστερη Αιγυπτιακή κοπτική γραφή αντιπροσωπεύει το τελικό στάδιο της αρχαίας γλώσσας των Φαραώ.
β)Τα ιερογλυφικά χρησιμοποιούντο και σαν ιδεογράμματα και σαν φωνογράμματα.
γ) τα ιερογλυφικά που ήταν εγγεγραμμένα σε κύκλο ήταν φωνητικές μεταγραφές φαραωνικών ονομάτων.
3 επίσης είναι και τα είδη της ιερογλυφικής γραφής:
Ιερογλυφική, η επίσημη γραφή που χρησιμοποιείται σε επιγραφές ταφων, ναών, αναθηματικών στηλών και σε άλλες κρατικές ή θρησκευτικές επιγραφές.
Ιερατική, μια απλούστερη συνεχή γραφή (σαν τη δική μας που τα γράμματα είναι ενωμένα) η οποία χρησιμοποιείτο σαν καθημερινή γραφή διαδικαστικών και εμπορικών θεμάτων.
Δημοτική, η γραφή του λαού που άρχισε να χρησιμοποιείται γύρω στο 600πΧ και κατά την Πτολεμαϊκή περίοδο (332-30πΧ)χρησιμοποιήθηκε σε πέτρινα μνημεία, χαρακτηριστικά δε σε ταφικές και αναθηματικές επιγραφές ή σε βασιλικά διατάγματα όπως αυτό της στήλης της Ροζέττας.
Πλούσιες πληροφορίες για το ίδιο θέμα μπορεί κανείς να διαβάσει εδώ http://www.multiforums.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου