ΥΠΟΔΟΜΕΣ. Χωρίς διπλοβάρδιες θα δουλέψουν τις ημέρες του Πάσχα τα ελληνικά μουσεία. Ο καιρός ανοίγει, οι ημέρες επιτρέπουν εξορμήσεις, ωστόσο η περίοδος της χειμερίας νάρκης τους δεν τελείωσε. Τα περισσότερα θα καλυφθούν όπως μπορούν και με αυτά που έχουν. Κάποια θα έχουν κλειστές αίθουσες, όπως συμβαίνει καιρό τώρα στο Εθνικό Αρχαιολογικό και το Βυζαντινό Μουσείο, ενώ η περιφέρεια θα έχει και πάλι τις μεγαλύτερες απώλειες. Στις εξαιρέσεις, το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού και η Ακρόπολη. Πολλά πωλητήρια μουσείων είναι κλειστά, έσοδα χάνονται, αφού δεν υπάρχει προσωπικό να τα υποστηρίξει. Από το τέλος του μήνα ανοίγει ο διαγωνισμός του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων για 93 θέσεις εποχικού προσωπικού, θα προηγηθούν οι προσλήψεις 141 ωρομίσθιων και εποχικών υπαλλήλων σε οκτώ εφορείες, ενώ στο ΥΠΠΟΤ έπιασαν ήδη δουλειά 450 εργαζόμενοι που μετακινήθηκαν από τον ΟΣΕ. Μηχανοδηγοί και άλλες ειδικότητες καλούνται να γίνουν φύλακες αρχαιοτήτων και εργάτες. Οι 30 απ’ αυτούς εργάζονται στην Ακρόπολη και οι υπόλοιποι μοιράστηκαν ανά περιφέρεια, ενώ αναμένονται να απασχοληθούν με τον ίδιο τρόπο και άλλα 400 και πλέον άτομα από την Ολυμπιακή. Ολοι μπαλώνουν τις τεράστιες τρύπες που έχει μήνες τώρα το υπουργείο, με τεράστιες ελλείψεις (όλων των ειδικοτήτων) σε μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους κ.ά., ενώ το ίδιο δείχνει αδύναμο να τακτοποιήσει τις εκκρεμότητες του παρελθόντος. Το ΕΚΕΘΕΧ που έκλεισε αλλά συνεχίζει να κοστίζει στο υπουργείο (το καταγγέλλουν και οι θιγόμενοι των θεατρικών επιχορηγήσεων) όπως και ο δαπανηρός ΟΠΕΠ. Ενα δείγμα γραφής για το πώς τελικά το κράτος και η κυβέρνηση, ειδικότερα, αντιμετωπίζουν τον πολιτισμό. Αν και η πρώτη εικόνα της χώρας είναι τα μουσεία, η λογική του μπαλώματος δεν διαφοροποιήθηκε ποτέ. «Λεφτά δεν υπάρχουν» και έτσι καλούνται ανεκπαίδευτοι ουσιαστικά φύλακες άλλων ειδικοτήτων να βγάλουν το φίδι από την τρύπα· χρήματα για άλλες δράσεις ωστόσο φτάνουν και περισσεύουν. Δεν επαρκούν για την προστασία των μνημείων, την εξυπηρέτηση των πολιτών, την επιβίωση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας του ΥΠΠΟΤ και την προώθηση της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας (καταγγέλλει και το νέο Δ.Σ. του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων), όμως με πόση ευκολία η κυβέρνηση σώζει το Μέγαρο Μουσικής με 95 εκατ. ευρώ. Μπορεί να μην προέρχονται από τις πιστώσεις του ΥΠΠΟΤ, ωστόσο θα έσωζαν την αξιοπιστία του αν το υπουργείο Οικονομικών ήταν τόσο γενναιόδωρο με αυτό το υπουργείο όσο με το Μέγαρο. Την ίδια ώρα το υπουργείο Πολιτισμού πνίγει με τα ίδια του τα χέρια την Αρχαιολογική Υπηρεσία, απαξιώνει τους υπαλλήλους για την έγκριση των οδοιπορικών τους στην περιφέρεια, όταν τα περισσότερα μνημεία για τα οποία πρέπει να αποφανθούν εκεί βρίσκονται και όχι στο κέντρο, ψαλιδίζει το ΕΣΠΑ που όλοι περίμεναν σαν ανάσα επειδή δεν υπάρχουν πόροι για την εθνική συμμετοχή. Αντιθέτως, ο κουβαρντάς ΟΠΑΠ ενέκρινε 3,6 εκατ. ευρώ για τη διοργάνωση της μεγάλης έκθεσης για το Βυζάντιο στις ΗΠΑ. Καλή η πρωτοβουλία (όπως κι εκείνη για το Λύκειο του Αριστοτέλη παλιότερα) αρκεί να μην ήταν η χώρα στο χείλος του γκρεμού. Αυτή την εποχή, που δεν επιτρέπει ούτε την αξιοπρεπή λειτουργία των μουσείων μας, δεν περισσεύουν χρήματα για τέτοιες εξωστρέφειες διεθνούς διπλωματίας. Οταν μάλιστα έχουν προηγηθεί σημαντικές εκθέσεις για το Βυζάντιο στο εξωτερικό τα τελευταία χρόνια. Οσο για φέτος, η χώρα μας μπορεί να παινεύεται με δύο εκθέσεις κλασικών αρχαιοτήτων εκτός συνόρων. Η πρώτη στην Οξφόρδη, εγκαινιάστηκε με τις καλύτερες εντυπώσεις, ενώ στην τελική ευθεία του σχεδιασμού είναι και εκείνη στο Λούβρο. Τα 3,6 εκατ. του ΟΠΑΠ είναι πρόκληση. Γιατί θα μπορούσαμε να κλείσουμε τις πληγές των μουσείων ή να διοργανώσουμε μια μεγάλη έκθεση στην Ελλάδα για να τονωθεί και το καταποντισμένο ηθικό μας. Ας θυμηθούμε τι έγινε με τα εγκαίνια του νέου Μουσείου της Ακρόπολης. Τέτοια γεγονότα τα έχουμε περισσότερο ανάγκη.
Της Γιώτας Συκκα |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου