Παρασκευή 21 Αυγούστου 2009

«Το πανηγυρίζουμε κάθε φορά που έρχεται το πλοίο»

Τους το είχαμε πει το ίδιο βράδυ που γνωριστήκαμε - είχαν μόλις γυρίσει, κατάκοποι, από πολύωρη πεζοπορία και ξαπόσταιναν σε ένα καφενείο της Χώρας. «Και οκτώ φορές να κάνετε τον γύρο του νησιού, τίποτα δεν θα ’χετε δει, τίποτα δεν θα έχετε μάθει για τη Σκύρο αν δεν βρεθείτε το βράδυ στο λιμάνι». Και καθώς, λίγες ώρες αργότερα, βλέπαμε να σχηματίζεται το χαμόγελο στα πρόσωπα του Μίκυ και της Ρόντα, αρχικά από σαστιμάρα («μα τι συμβαίνει τώρα εδώ;») κι έπειτα από καθαρό ενθουσιασμό, νιώσαμε κι εμείς λίγο Σκυριανοί: περήφανοι γι’ αυτό το νησί και το μικρό θαύμα που έχει καταφέρει.

Για το περίεργο έθιμο θα γνωρίζουν όσοι έχουν επισκεφθεί τα τελευταία χρόνια τη Σκύρο (κι, αν όχι, το σχετικό βιντεάκι έχει ήδη «ανέβει» στο youtube). Αρκεί να φανεί το καράβι στον ορίζοντα και το μυστήριο αρχίζει. Από τα μεγάφωνα του «Κάβου», του γνωστού μπαρ στη δεξιά «μύτη» του κόλπου της Λιναριάς, ξεπηδούν οι νότες μιας γλυκιάς μελωδίας που θα αλλάξει μόνο όταν ο «Αχιλλέας» -το φέρι μπόουτ- μπει για τα καλά στο λιμάνι. Τότε, ο ήχος δυναμώνει και το θέμα τού... «2001 - Οδύσσεια του Διαστήματος» αντηχεί σε ολόκληρο τον οικισμό. Το μουσικό κρεσέντο συμπίπτει με το άνοιγμα της μπουκαπόρτας - τι υποδοχή για τον νέο επισκέπτη!

Εταιρεία λαϊκής βάσης

Η αλήθεια είναι ότι αυτό το πανηγύρι απευθύνεται περισσότερο στους ντόπιους. Είναι άλλωστε το πλοίο τους που υποδέχονται - στην κυριολεξία δικό τους, μιας και στην εταιρεία που το δρομολογεί μετοχές έχουν απαξάπαντες οι Σκυριανοί! Η «Σκύρος Ναυτική Εταιρεία», εταιρεία λαϊκής βάσης, ιδρύθηκε στις αρχές του 1980. «Ημασταν δώδεκα Σκυριανοί, με επικεφαλής τον τότε δήμαρχο, εκλιπόντα πλέον, Κωστή Φτούλη κι εμένα νεαρό τότε νομικό του σύμβουλο που πήραμε την απόφαση να ιδρύσουμε αυτή την εταιρεία», λέει στην «Κ» ο βουλευτής Ευβοίας του ΠΑΣΟΚ κ. Γεώργιος Παπαγεωργίου. «Και σ’ αυτό μας ώθησε το γεγονός ότι το νησί ήταν έως τότε πλήρως αποκλεισμένο ακτοπλοϊκά». Η Σκύρος εξυπηρετούνταν από ένα πλοίο της εταιρείας Νομικού. Οπως λένε οι ντόπιοι, «στις καλές μέρες» ερχόταν πλοίο τρεις φορές την εβδομάδα. «Κατά κανόνα», λέει ο κ. Παπαγεωργίου, «ερχόταν καράβι όποτε... γέμιζε». Εχουν να το λένε οι φίλαθλοι του νησιού για τις αθλητικές εφημερίδες που έφθαναν στη Σκύρο λίγες μόλις ώρες πριν από την επόμενη αγωνιστική...

Σταθερά δρομολόγια

Την προσπάθεια αγκάλιασε αμέσως όλο το νησί παρά τις ανησυχίες για ενδεχόμενη αποτυχία, ήταν φανερό ότι αυτή ήταν η μόνη ελπίδα να ορθοποδήσει η Σκύρος. «Γιατί να ενδιαφερθεί ένας ξένος για εμάς;» σκέφτηκαν οι ντόπιοι και άρχισαν να αγοράζουν μετοχές. Πέντε χιλιάδες δραχμές έκανε τότε η συμμετοχή. Η εταιρεία πήρε δάνειο και αγόρασε το πρώτο πλοίο: η «Ανεμόεσσα» δρομολογήθηκε τον Σεπτέμβριο του 1980 στη γραμμή Κύμης - Σκύρου, χωρίς επιχορήγηση, με καθημερινά δρομολόγια. Ακολούθησε το 1988 ο «Λυκομήδης» που αντικατέστησε τη θρυλική «Ανεμόεσσα», ενώ από το 2005, το νησί εξυπηρετείται από τον «Αχιλλέα», ένα ακόμη μεγαλύτερο και ταχύτερο φέρι μπόουτ, που εκτελεί δύο δρομολόγια ημερησίως το καλοκαίρι και ένα ημερησίως τον χειμώνα.

«Εχουμε λύσει το πρόβλημά μας», λέει ο πρόεδρος του Δ.Σ. της εταιρείας κ. Δημ. Μαυρίκης. «Και η εταιρεία είναι εύρωστη οικονομικά και οι κάτοικοι δεν αισθάνονται αποκλεισμένοι, ενώ τα σταθερά δρομολόγια βοήθησαν να έρχεται κόσμος στο νησί». Και όλα αυτά με κόμιστρο 9 ευρώ ανά επιβάτη! «Η εταιρεία δεν έχει στόχο το κέρδος (σ.σ. ”μεγαλομέτοχος” με 27,5% είναι ο Δήμος). Θέλουμε να βγάζει αρκετά μόνο για να κινείται. Ολοι οι Σκυριανοί αισθάνονται περήφανοι γι’ αυτήν. Γι’ αυτό, ναι, κάθε που έρχεται το πλοίο, το... πανηγυρίζουμε!».

Της Λινας Γιανναρου

ΠΗΓΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

21.8.09

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis