Τετάρτη 7 Ιουλίου 2010

Αγονη γραμμή με γόνιμη ιστορία (Ο πολιτισμός μικρών νησιών του Αιγαίου αναδεικνύεται μέσα από την έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης)

Ανοίγει πανιά για το Αιγαίο το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης προσεγγίζοντας νησιά της άγονης γραμμής αλλά γόνιμης ιστορίας. Καστελόριζο, Σύμη, Χάλκη, Τήλος, Νίσυρος, καθώς και τα ακόμη μικρότερα που βρίσκονται ανάμεσά τους- κάποια από αυτά ακατοίκητα ξερονήσια σήμερα, κάποια όχι- πρόκειται να αναδειχθούν μέσα από μια ξεχωριστή έκθεση του Μουσείου, καθώς είναι η πρώτη φορά που η άγονη γραμμή θα δηλώσει την παρουσία της στην Αθήνα. Λίγοι άλλωστε γνωρίζουν ότι τα νησάκια αυτά, που αποτελούν προκεχωρημένο φυλάκιο της χώρας, υπήρξαν κάποτε εμπορικοί σταθμοί στο Αιγαίο για τα πλοία που έρχονταν από την Κύπρο αλλά και από τις απέναντι ακτές της Λυκίας στη Μικρά Ασία. Οταν βεβαίως στη θάλασσα αυτή οι πολιτισμοί, τα εμπορεύματα, οι ιδέες, οι άνθρωποι βρίσκονταν σε διαρκή ανταλλαγή και ώσμωση.

Περισσότερα από 300 έργα θα περιλαμβάνει αυτή η έκθεση, η οποία προετοιμάζεται σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού και τις Εφορείες Αρχαιοτήτων της περιοχής. «Αλλά ο στόχος μας δεν είναι να δείξουμε αντικείμενα, αυτό μπορεί να το κάνει ο καθένας. Εμείς επιδιώκουμε να φανεί η ιστορία των ανθρώπων πίσω από αυτά» είπε χθες ο διευθυντής του Μουσείου κ. Νίκος Σταμπολίδης. Επιτόπιες επισκέψεις έχουν ήδη γίνει προκειμένου να εντοπιστεί καλύτερα το αρχαιολογικό- ιστορικό υλικό των νησιών, το οποίο θα καλύψει αιώνες πολιτισμού από την Προϊστορική εποχή ως τη Βυζαντινή. Παράλληλα ετοιμάζονται βίντεο με τις αρχαιότητες των νησιών αλλά και με συνεντεύξεις με τους κατοίκους τους, τα οποία θα προβάλλονται στην έκθεση. Γιατί κανείς δεν μπορεί να μένει στο παρελθόν παραβλέποντας τη σύγχρονη πραγματικότητα, η οποία συχνά είναι σκληρή για τους ακρίτες. «Αγονη γραμμή» ονομάζεται αυτή η έκθεση (Οκτώβριος 2011-Μάρτιος 2012), η οποία θα είναι η πρώτη μιας σειράς που με το ίδιο σκεπτικό, την παρουσίαση δηλαδή των απομακρυσμένων και δυσπρόσιτων περιοχών της χώρας, θα διοργανώνεται ανά τακτά διαστήματα δύο-τριών χρόνων.

Το Καστελόριζο (Μεγίστη), στο οποίο δεσπόζει ο ιπποτικός πύργος αλλά από την αρχαιότητα διέθετε μόνιμο οικισμό και λιμάνι. Νησάκι συνοδείας του είναι η Ρω (αρχαία Ρώγη ή Ρόπη). Η Χάλκη (Χαλκία ή Χαλκεία), σημαντικός ναυτικός σταθμός για τους στόλους της αρχαιότητας, με τη νησίδα της Αλιμνιά, όπου έχουν εντοπιστεί και νεολιθικά ευρήματα. Η Σύμη, με αρχαιότητες από τη Νεολιθική εποχή επίσης, αλλά και με οχυρή ακρόπολη της κλασικής περιόδου, μαζί με τις νησίδες της Σεσκλί (ή Τευτλούσα στην αρχαιότητα), όπου υπάρχουν και μυκηναϊκά ευρήματα, Αρτικονήσι και Κουλουνδρό. Η ηφαιστειογενής Νίσυρος, με το εντυπωσιακό τείχος της αρχαίας πόλης και με τις νησίδες της Γυαλί και Περγούσα. Και, τέλος, η Τήλος, ένα τελείως διαφορετικό νησί, αφού διαθέτει πηγές νερού- είναι γνωστό άλλωστε διεθνώς για τους νάνους ελέφαντες που έζησαν εκεί πριν από χιλιετίες-, με ένα εντυπωσιακό ιπποτικό κάστρο που κτίστηκε στον σηκό αρχαίου ναού αφιερωμένου στον Δία Πολιέα.

Σημείο αναφοράς ωστόσο για όλα ήταν το ροδιακό κράτος, το πλέον ισχυρό της περιοχής, στους ναυτικούς κανόνες του οποίουναυάγια, καθεστώς διασώσεων, δικαιοδοσία επί των ευρημάτων κτλ.-, όπως είπε ο κ. Σταμπολίδης, βασίζεται το σημερινό ναυτικό δίκαιο! «Αυτά τα νησάκια είναι οι “πέτρες” του Αιγαίου, όπου από τα νεολιθικά χρόνια ο άνθρωπος πατούσε για να περνά από το ένα στο άλλο, ώσπου να φθάσει στα πιο μακρινά και άγνωστα» κατέληξε.

Το ξεχασμένο παρελθόν της Ευρώπης

Χρυσό έλασμα σε σχήμα ζώου (πιθανώς ταύρου) 4400-4200 π.Χ., Νεκροταφείο Βάρνας, Βουλγαρία
Οι πρώτοι πολιτισμοί των Βαλκανίων, άλλως «Το ξεχασμένο παρελθόν της Ευρώπης», είναι το θέμα της έκθεσης που θα παρουσιαστεί στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης από τον Οκτώβριο ως τον Μάρτιο του 2011. Πρόκειται για τους πολιτισμούς που αναπτύχθηκαν στην κοιλάδα του Δούναβη από το 5000 ως το 3500 π.Χ., αρχαιολογικά ευρήματα των οποίων βρίσκονται σήμερα σε μουσεία της Ρουμανίας, της Μολδαβίας και της Βουλγαρίας. Εντυπωσιακά ανθρωπόμορφα και ζωόμορφα ειδώλια, μερικά από τα πρώτα χάλκινα εργαλεία, όπλα και χρυσά κοσμήματα, 200 περίπου τον αριθμό, περιλαμβάνονται στην έκθεση, προερχόμενα από 22 μουσεία. Σε αυτά προστίθενται 60 ακόμη από τον ελληνικό χώρο (τέσσερα μουσεία) με στόχο τη διερεύνηση των σχέσεων της χώρας μας με τις άλλες της βαλκανικής χερσονήσου. Η έκθεση είναι παραγωγή του Ινστιτούτου Μελετών Αρχαίου Ελληνικού Κόσμου του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης.

Τον Νοέμβριο εξάλλου εγκαινιάζεται έκθεση 110 έργων της χαράκτριας Βάσως Κατράκη και τον Φεβρουάριο του 2011 «Η τέχνη του βιβλίου στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών», όπου θα παρουσιαστούν βιβλία παλαιότερων καλλιτεχνών (Μπότσογλου, Μπουτέας, Κατράκη, Γκόλαντα κ.ά.) αλλά και νέων.  

Η κρίση ανοίγει τα μουσεία
Επιθετική πολιτική με ημέρες ελευθέρας εισόδου για το κοινό, μειωμένα εισιτήρια, άνοιγμα στους νέους, τουριστικά πακέτα και συνεργασίες με άλλα μουσεία κάνει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης προκειμένου να αντιμετωπίσει την οικονομική κρίση που περνά η χώρα. Αυτά ανακοίνωσε η πρόεδρος του Ιδρύματος κυρία Σάντρα Μαρινοπούλου στοχεύοντας στη διατήρηση του ενδιαφέροντος του κοινού και στην προσέλκυση νέων επισκεπτών. 
Συγκεκριμένα:


Κάθε Δευτέρα, μειωμένο εισιτήριο για όλους, 3,50 ευρώ.

Πέμπτη 15 Ιουλίου και Πέμπτη 5 Αυγούστου, ελεύθερη είσοδος για όλους.
Την πρώτη Πέμπτη κάθε μήνα, ελεύθερη είσοδος για τις περιοδικές εκθέσεις.  
Νέοι Φίλοι του Μουσείου (ως 30 ετών), 25 ευρώ ανά έτος (ελεύθερη είσοδος, ειδικές ξεναγήσεις, επισκέψεις ως αργά το βράδυ, εκπτώσεις στους κύκλους διαλέξεων επί πληρωμή και στο πωλητήριο).

Τουριστικό πακέτο, 20 ευρώ ανά άτομο (είσοδος, γεύμα, έκπτωση πωλητηρίου).

Της Μαρίας Θέρμου
Πηγή Το Βήμα
7.7.2010

Σημείωση δική μας : 
Εμείς να δώσουμε τα συγχαρητήριά μας στο Κυκλαδικό Μουσείο για τη σκέψη να κάνει μια έκθεση - αφιέρωμα στα μικρά νησιά του Αιγαίου με την τόσο πλούσια ιστορία. Αν δεν κάνουμε λάθος είναι η πρώτη φορά που πραγματοποιείται ένα τέτοιο εγχείρημα. 
Επίσης να δώσουμε συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία είτε της μείωσης του κόστους του εισητηρίου είτε της ελεύθερης εισόδου στο Μουσείο κάποιες ημέρες. 
Ευχόμαστε τέτοιες πρωτοβουλιες να τις ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα Μουσεία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis