Τετάρτη 10 Αυγούστου 2011

Δύσκολη η συνύπαρξη λουομένων και σκαφών

Σε πείσμα της οικονομικής κρίσης, των απαιτήσεων στη δουλειά, των οικογενειακών υποχρεώσεων, οι πολυπόθητες διακοπές έφθασαν. Και εκεί που ανακάθεσαι στην παραλία για να αγναντέψεις το πέλαγο, ο ορίζοντας γεμίζει... σκάφη. Σύντομα ανακαλύπτεις ότι το κολύμπι στα βαθιά μπορεί να αποδειχθεί ένα εξαιρετικά επικίνδυνο σπορ, καθώς ένα κρις κραφτ φαίνεται να σε έχει βάλει στόχο.
Την ειρηνική συνύπαρξη μεταξύ των «σκαφάτων» και των λουομένων καλούνται να επιβλέψουν καθημερινά τους καλοκαιρινούς μήνες και ειδικά τον Αύγουστο οι κατά τόπους λιμενικές αρχές. Φέτος σε αυτή την προσπάθεια δεν απουσιάζουν οι γκρίνιες εκ μέρους των τοπικών αρχών, οι οποίες ανησυχούν ότι η υπερβολική αυστηρότητα θα στρέψει τους ιδιοκτήτες σκαφών σε... άλλες παραλίες εν μέσω οικονομικής κρίσης.
Τα κατά τόπους λιμεναρχεία δέχονται συχνά παράπονα για κακή συμπεριφορά εκ μέρους των ιδιοκτητών σκαφών. Συνήθως αφορούν την κίνησή τους κοντά στις παραλίες και την υπέρβαση ταχύτητας. Πολλά είναι τα παράπονα για τα θαλάσσια μοτοποδήλατα (τζετ σκι).
«Τα ταχύπλοα μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο τους λουόμενους ή τα μικρότερα σκάφη. Σπανίως έχουμε παράπονα για την αγκυροβόληση», τονίζει λιμενάρχης κυκλαδίτικου νησιού. Σε γενικές γραμμές η νομοθεσία είναι ξεκάθαρη. Στις παραλίες που χαρακτηρίζονται «οργανωμένες» και «πολυσύχναστες», πρέπει να τοποθετούνται από τον φορέα που τις εκμεταλλεύεται, σημαδούρες οι οποίες αποτελούν το νοητό σύνορο ανάμεσα στον «κόσμο» των λουομένων και των σκαφών. Σε αυτές η πρόσβαση στην παραλία για τα σκάφη οποιουδήποτε είδους ή τα τζετ σκι, επιτρέπεται μόνο μέσω διόδων που έχουν καθοριστεί, ενώ η κυκλοφορία των σκαφών γίνεται σε απόσταση 100 μέτρων από τις σημαδούρες. Στις ελεύθερες παραλίες η κυκλοφορία των σκαφών απαγορεύεται σε απόσταση μικρότερη των 200 μέτρων από το σημείο όπου βρίσκεται ο τελευταίος των λουόμενων. Αν λοιπόν στην παραλία βρεθούν πολλοί δεινοί κολυμβητές το πρόβλημα διογκώνεται.
Επίσης, τα σκάφη μπορούν να προσεγγίζουν την παραλία μόνο κάθετα (ευθεία πορεία χωρίς ελιγμούς) με ταχύτητα μικρότερη των τριών κόμβων όταν η παραλία είναι άδεια και μικρότερη του ενός, όταν υπάρχουν λουόμενοι. Η απόσταση του αγκυροβολημένου σκάφους από τους λουόμενους πρέπει να είναι 100 μέτρα.
Το πρόβλημα προέκυψε αυτές τις ημέρες στην παραλία Κάμπου της Πάτμου, όπου είχαν δέσει πάνω από 15 αλιευτικά σκάφη, παρεμποδίζοντας τη διέλευση των παραθεριστών, δεν αφορά μόνο το συγκεκριμένο νησί. Οπως ανέφερε στέλεχος του τοπικού λιμεναρχείου, το σημείο όπου αγκυροβολούν τον χειμώνα τα αλιευτικά σκάφη είναι πιασμένο το καλοκαίρι από τουριστικά σκάφη που έρχονται στο νησί. «Μικρά αλιευτικά δένουν σε παραλίες αρκετών νησιών, κυρίως στις άκρες, χωρίς να δημιουργούν προβλήματα. Τα σκάφη δένουν έτσι εδώ και δεκαετίες γιατί δεν υπάρχει μαρίνα. Μέχρι τώρα δεν είχαμε αντιμετωπίσει πρόβλημα», σχολιάζει ο δήμαρχος Πάτμου Γρηγόρης Στόικος.
Αυστηροί οι κανονισμοί
Στέλεχος του Λ.Σ. επισημαίνει ότι υπάρχει και η άλλη πλευρά του νομίσματος, καθώς αφενός και οι λουόμενοι έχουν υποχρεώσεις εκτός από δικαιώματα και αφετέρου οι κανονισμοί για την κυκλοφορία των σκαφών αναψυχής είναι αυστηροί ούτως ή άλλως. «Πριν από τον Γενικό Κανονισμό Λιμένων 45 (2008) τα σκάφη δεν μπορούσαν καν να προσεγγίσουν τις παραλίες. Οι κανονισμοί είναι ξεκάθαροι και αυστηροί. Δεν μπορούμε όμως να συμπεριφερόμαστε στους ιδιοκτήτες σκαφών λες και διαπράττουν κάποιο έγκλημα επειδή αγαπάνε τη θάλασσα. Μην ξεχνάτε εξάλλου ότι ζούμε σε μια χώρα όπου οι ακτογραμμές ξεπερνάνε τα 15.000 χιλιόμετρα, η θάλασσα είναι πυλώνας του πολιτισμού μας, αλλά και της οικονομίας μας» αναφέρει.
«Βάσει νόμου, οι λιμενικές αρχές ρυθμίζουν μεταξύ άλλων και την αγκυροβολία. Ωστόσο, πρακτικά δεν υπάρχει η δυνατότητα όλα τα σκάφη να παίρνουν άδεια από τα λιμεναρχεία», σημειώνει ο υποναύαρχος Λ.Σ. (ε.α.) Αγγελος Αργυρακόπουλος. «Οι υψηλοί φόροι που εισπράττει το κράτος από τα σκάφη θα έπρεπε να λειτουργούν ανταποδοτικά. Θέλω να πω ότι στην περίπτωση που υπήρχε μαρίνα στην Πάτμο τότε δεν θα είχε δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα», σχολιάζει επί του θέματος ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Πολυεστερικών Σκαφών κ. Ηλίας Περιμένης.

Του Κώστα Ουνισένκο
10.8.2011

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis