Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2010

«Πετάμε με δέκα επιβάτες και γι’ αυτό αναγκαστικά θα... προσγειωθούμε» λέει η Athens Airways


Νέα προκήρυξη διαγωνισμού για τον χαρακτηρισμό τριών δρομολογίων ως άγονων (????)

Στην προκήρυξη νέου διαγωνισμού για τον χαρακτηρισμό δύο ακόμη δρομολογίων ως άγονων προσανατολίζεται το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων μέσω της ΥΠΑ. Την ίδια στιγμή, ωστόσο, εξετάζει την «έξοδο» ορισμένων δρομολογίων από το καθεστώς επιδότησης. Στην ανάγκη αυτή φαίνεται ότι οδηγείται το υπουργείο Υποδομών καθώς ο ανταγωνισμός έχει αφήσει ήδη, ή πρόκειται να αφήσει σύντομα, χωρίς αεροπορική σύνδεση ορισμένες περιοχές της χώρας.

Το πρώτο «κρούσμα» παρατηρήθηκε στην Κοζάνη καθώς από το τέλος Οκτωβρίου η Athens Airways, που είχε αναλάβει την εκτέλεση του δρομολογίου, διέκοψε τη σύνδεση με την Αθήνα. Την ίδια εποχή η αεροπορική εταιρεία ενημέρωνε την ΥΠΑ ότι αδυνατεί να συνεχίσει να εκτελεί την πτήση Αθήνα - Καστοριά - Αθήνα. Ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι οι πιέσεις τοπικών φορέων αλλά και της ΥΠΑ οδήγησαν την εταιρεία σε συνέχιση της πτήσης έως τις αρχές Ιανουαρίου. Στις 11 Ιανουαρίου η Athens Airways με επιστολή της ενημέρωσε την ΥΠΑ για την διακοπή της πτήσης. «Και οι δύο πτήσεις ξεκίνησαν με ρίσκο, στην πορεία διαπιστώθηκε ότι πετούσαμε μόλις με 10 επιβάτες, με αποτέλεσμα να μας δημιουργεί μόνο ζημιές η συγκεκριμένη πτήση» σημειώνει στέλεχος της Athens Airways. Αντίστοιχο πρόβλημα παρατηρήθηκε και στη σύνδεση Θεσσαλονίκης με τη Λήμνο, πτήση την οποία εξακολουθεί μεν να εκτελεί η Olympic Air, παρουσιάζει όμως ασύμφορα χαμηλή επιβατική κίνηση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία έχει προχωρήσει και σε άλλες τροποποιήσεις του προγράμματός της, έχοντας διακόψει τα δρομολόγια προς Μύκονο, Κεφαλονιά και Ζάκυνθο. Ανοιχτό αφήνει το ενδεχόμενο ένταξής τους ξανά στο θερινό πρόγραμμα, αναμένει ωστόσο τις ενδείξεις που θα έχει από τον διαγωνισμό για τα άγονα δρομολόγια διετούς διάρκειας στον οποίο διεκδικεί συνολικά 15 γραμμές. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΥΠΑ έχει αναθέσει την εκπόνηση μελέτης για το σύνολο των άγονων δρομολογίων. Εξετάζεται ποιες γραμμές εκτελούνται αυτή τη στιγμή με επιδότηση και θα δεν έπρεπε να επιδοτηθούν καθώς παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση.

Αίτημα για την υπαγωγή του δρομολογίου Αθήνα - Καστοριά - Κοζάνη σε καθεστώς παροχής δημόσιας υπηρεσίας έχει κατατεθεί προς την Ε.Ε. Στόχος είναι η διεξαγωγή διαγωνισμού μετά την έγκριση του αιτήματος, ώστε από την 1η Ιουνίου να αποκατασταθεί η σύνδεση με τις δύο περιοχές. Ο διαγωνισμός που θα πραγματοποιηθεί με τη διαδικασία του κατεπείγοντος εκτιμάται ότι θα διεξαχθεί σε δύο - τρεις μήνες περίπου. Οι έως τώρα ενδείξεις υποδεικνύουν ότι εκτός από τα δρομολόγια Αθήνα - Κοζάνη - Καστοριά δεν αποκλείεται να συμπεριληφθεί μελλοντικά και το Θεσσαλονίκη - Λήμνος, ενώ άγνωστο παραμένει ακόμη εάν θα προστεθούν επιπλέον προορισμοί.

Η ίδια μελέτη πρόκειται να καταδείξει ποιες γραμμές υπάγονται στο καθεστώς υποχρέωσης δημόσιας υπηρεσίας (επιδοτούνται) ενώ δεν θα έπρεπε λόγω αυξημένης ζήτησης. Ωστόσο η διαδικασία του «αποχαρακτηρισμού» δρομολογίων ως άγονα πρόκειται να πραγματοποιηθεί μετά τη λήξη ισχύος του νέου διαγωνισμού, που προβλέπει την ανάληψη των δρομολογίων για δύο χρόνια (από την 1η Απριλίου 2010 έως τις 31 Μαρτίου 2012).

Οι 24 προορισμοί που χαρακτηρίζονται σήμερα άγονοι και αναμένεται να επανεξεταστούν είναι:

- Από Αθήνα προς
Αστυπάλαια, Ικαρία, Λέρο, Μήλο, Κύθηρα, Νάξο, Πάρο, Κάρπαθο, Σητεία, Σκιάθο, Σκύρο και Κάλυμνο.
- Από Θεσσαλονίκη προς
Σάμο, Χίο, Κέρκυρα, Καλαμάτα και Σκύρο.

- Τα δρομολόγια: Ακτιο - Σητεία, Αλεξανδρούπολη - Σητεία, Λήμνος - Μυτιλήνη - Χίος - Σάμος - Ρόδος, Ρόδος - Κάρπαθος - Κάσος - Σητεία, Ρόδος - Κως - Λέρος - Αστυπάλαια, Κέρκυρα - Ακτιο - Κεφαλονιά - Ζάκυνθος και Ρόδος - Καστελόριζο.

Πέντε μνηστήρες
Συνολικά πέντε εταιρείες (Aegean Airlines, Olympic Air, Astra Airlines, Athens Airways, Sky Express) κατέθεσαν προσφορές για τα 24 άγονα δρομολόγια, στο διαγωνισμό που έληξε την προηγούμενη εβδομάδα. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι, ενώ υπήρχε δυνατότητα συμμετοχής ξένων αερομεταφορέων στο διαγωνισμό, μόνο ελληνικές εταιρείες υπέβαλαν προσφορές. Αντιθέτως, στον πρώτο διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε (4ετούς διάρκειας) και ακυρώθηκε προεκλογικά, συμμετείχε εκτός από την Hellas Jet και η ρουμανική εταιρεία Carpat Air. Το προσεχές διάστημα αναμένεται η ανακοίνωση των αναδόχων που πρόκειται να αναλάβουν την εκτέλεση των δρομολογίων από την 1η Απριλίου 2010 έως τις 31 Μαρτίου 2012. Η ανάδειξή τους αναμένεται με αγωνία, καθώς κρίνεται η βιωσιμότητα των μικρότερων εταιρειών, ενώ οι μεγάλες αναζητούν μια οικονομική ανάσα.

Της Αλεξανδρας Kασσιμη


24.1.2010

Αγονη αεροπορική γραμμή Αθήνα - Κοζάνη – Καστοριά


Αίτημα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την υπαγωγή της αεροπορικής γραμμής Αθήνα – Κοζάνη – Καστοριά σε καθεστώς παροχής δημόσιας υπηρεσίας (άγονη γραμμή) κατέθεσε χθες το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Σύμφωνα με τη σχετική υπουργική απόφαση, εισήγηση προς την Ε. Ε. αφορά την υπαγωγή της παραπάνω γραμμής από την 1η Ιουνίου 2010 στα επιδοτούμενα δρομολόγια. Σημειώνεται ότι τα δρομολόγια εκτελούσε μέχρι πρότινος η Athens Airways, η οποία όμως διέκοψε από τα τέλη Οκτωβρίου το σκέλος της Κοζάνης και από τις 11 Ιανουαρίου το σκέλος της Καστοριάς, αφήνοντας ουσιαστικά τις δύο περιοχές χωρίς αεροπορική σύνδεση. Η εταιρεία είχε ενημερώσει στις αρχές Οκτωβρίου την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ότι αδυνατεί να συνεχίσει την εκτέλεση των πτήσεων καθώς η χαμηλή επιβατική κίνηση που παρουσίαζαν και τα δύο δρομολόγια καθιστούσε τη διατήρησή τους ασύμφορη για την εταιρεία. Πιέσεις, ωστόσο, τόσο της ΥΠΑ όσο και τοπικών φορέων επέβαλαν τη διατήρηση, σύμφωνα με πληροφορίες, του σκέλους Αθήνα – Καστοριά έως και τις αρχές Ιανουαρίου, οπότε και η εταιρεία ανακοίνωσε την οριστική διακοπή του δρομολογίου. Η Athens Airways έχει αναλάβει την εκτέλεση δέκα επιδοτούμενων δρομολογίων για το μεταβατικό στάδιο από την 1η Δεκεμβρίου 2009 έως την 1η Απριλίου 2010, μέχρι την ανάδειξη δηλαδή των νέων αναδόχων που θα προκύψουν από τον διαγωνισμό, ο οποίος βρίσκεται στη φάση της εξέτασης των προσφορών. Η εταιρεία έχει στη διάθεσή της 4 αεροσκάφη Embraer και ένα ATR, το οποίο έχει νοικιάσει, ωστόσο χρησιμοποιεί μόνο τα δύο Embraer και το νοικιασμένο ATR. Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία έχει προχωρήσει και σε άλλες τροποποιήσεις του προγράμματός της έχοντας διακόψει τα δρομολόγια προς Μύκονο, Κεφαλονιά και Ζάκυνθο. Ανοιχτό αφήνει το ενδεχόμενο ένταξής τους ξανά στο θερινό πρόγραμμα, αναμένει ωστόσο τις ενδείξεις που θα έχει από τον διαγωνισμό για τα άγονα δρομολόγια διετούς διάρκειας, στον οποίο διεκδικεί συνολικά 15 γραμμές.

Της Αλεξανδρας Kασσιμη

Πηγή Καθημερινή
22.1.2010
Απορία δική μας

Πόσο εύκολο είναι μια εταιρεία να παρατάει στη μέση ανειλημμένη υποχρέωσή της προς το Δημόσιο και μάλιστα όταν αυτή η υποχρέωση απορρέει κατόπιν Δημόσιου διαγωνισμού? Η Athens Airways εμφανίστηκε στην αγορά μόλις λίγο καιρό πριν από την ανακοίνωση πως παραχωρείται η ΟΑ σε ιδιωτικά χέρια. Πότε πρόλαβε να συμμετάσχει σε Δημόσιο διαγωνισμό και γιατί τόσο εύκολα τα παρατάει??? Προτού συμμετάσχει στο διαγωνισμό δεν είχε κάνει την απαιτούμενη έρευνα για να ελέγξει εάν τη συμφέρει η ανάληψη αυτών των γραμμών???? Ποιοί είναι οι μέτοχοι της εταιρείας??? Ποιά είναι τα πάγια στοιχεία της???? Πως η κυβέρνηση εμπιστεύτηκε μια εταιρεία η οποία εκτελεί αερομεταφορές μέσω μισθωμένων αεροσκαφών από Βραζιλιάνικη εταιρεία???? Ποιά είναι τα εχέγγυα που ζητά η κυβέρνηση για την σωστή εκτέλεση των ανειλημμένων υποχρεώσεων των αεροπορικών γραμμάων και γιατί τόσο εύκολα προβαίνει σε αίτημα προς την Ευρωπαϊκή Ενωση για την υπαγωγή μιας γραμμής σε καθεστώς παροχής δημόσιας υπηρεσίας (δηλαδή άγονη γραμμή) ???? Μπορεί όποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία να αφήνει στα κρύα του λουτρού τους κατοίκους μιας περιοχής έτσι ξαφνικά????
Απλά αναρωτιόμαστε....

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis