Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2010

Σοβαρές καθυστερήσεις σε έργα και με ευθύνη του ελληνικού Δημοσίου

Οι ελλείψεις των μελετών και οι καθυστερήσεις του Δημοσίου στην ολοκλήρωση των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων απειλούν να εκτροχιάσουν τα χρονοδιαγράμματα των υπό εκτέλεση μεγάλων έργων υποδομής, όπως παρατηρείται το τελευταίο διάστημα σε πληθώρα περιπτώσεων. Η «ακέφαλη» τους τελευταίους μήνες Αττικό Μετρό, σε συνδυασμό και με άλλους παράγοντες, έχει οδηγήσει σε σοβαρές καθυστερήσεις των εργασιών, τόσο στο έργο του ΜΕΤΡΟ στη Θεσσαλονίκη, όσο και στα έργα στο λεκανοπέδιο Αττικής.

Μάλιστα, όπως διαφαίνεται οι ανάδοχοι ετοιμάζονται να περάσουν στην αντεπίθεση, μιας και διαπιστώνουν ότι ο στόχος που έχουν θέσει για την εντατικοποίηση των εργασιών, λόγω ακριβώς της έλλειψης νέων διαγωνισμών, απειλείται με αποτυχία. Ηδη, έχει εκφραστεί η πρόθεση της ΑΕΓΕΚ να αξιώσει αποζημίωση άνω των 100 εκατ. ευρώ για σοβαρές καθυστερήσεις απαλλοτριώσεων, που έχουν περιορίσει δραματικά την πρόοδο των εργασιών. Απ’ ό,τι φαίνεται, μάλιστα, το ζήτημα δεν διαψεύδεται από το υπ. Υποδομών που έχει γνώση των προβλημάτων, τα οποία αφορούν και τους σταθμούς των ανατολικών προαστίων, δηλαδή του Χολαργού, του Νομισματοκοπείου και της Αγίας Παρασκευής.

Εως ότου οριστεί ο νέος πρόεδρος της Αττικό Μετρό, οι καθυστερήσεις θα συνεχιστούν, κάτι που ισχύει και με τους «ξεχασμένους» πλην όμως υπό εξέλιξη διαγωνισμούς για την επέκταση της Γραμμής 3 προς τον Πειραιά και της επέκτασης του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά.

Ανάλογα προβλήματα παρατηρούνται και σε άλλα εργοτάξια της Αττικό Μετρό, καθώς η προβλεπόμενη παράδοση πέντε νέων σταθμών κατά το 2010 (Αγ. Παρασκευή, Ηλιούπολη, Αλιμος, Αργυρούπολη και Ελληνικό) φαντάζει ανέφικτος στόχος. Μάλιστα, οι λόγοι ποικίλλουν, καθώς πέραν της ελλιπούς χρηματοδότησης και των ενστάσεων των περιοίκων, προβλήματα προέκυψαν και από τις προβληματικές μελέτες που δεν έλαβαν υπόψη τους σε ορισμένες περιπτώσεις (π.χ. σταθμός Περιστερίου) την ακαταλληλότητα του εδάφους, με αποτέλεσμα να αλλάξει η χωροθέτηση.

Πέραν των έργων του Μετρό, ζητήματα έχουν προκύψει και στις περιπτώσεις των μεγάλων οδικών αξόνων που κατασκευάζονται με τη μέθοδο της συγχρηματοδότησης. Οπως αναφέρουν στελέχη κατασκευαστικών ομίλων, τους τελευταίους μήνες έχουν πολλαπλασιαστεί τα προβλήματα, λόγω σοβαρών καθυστερήσεων στην πραγματοποίηση των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων, με αποτέλεσμα πολλά από τα εργοτάξια να μένουν αδρανή, κάτι που συνεπάγεται σημαντικό κόστος.

Ετσι, οι εταιρείες αδυνατούν να προχωρήσουν στις εργασίες βάσει του χρονοδιαγράμματος, κάτι που συνεπάγεται σοβαρές οικονομικές απώλειες, που δεν μπορούν να αντισταθμιστούν από άλλα έργα, μιας και αυτά απουσιάζουν παντελώς τους τελευταίους μήνες. Αλλωστε, δεν έχει καν ξεκινήσει επί της ουσίας ο σχεδιασμός του ΕΣΠΑ (Δ΄ ΚΠΣ), ενώ και το σύστημα ανάθεσης δημοσίων έργων βρίσκεται υπό αναθεώρηση. Τουλάχιστον κατά τους προσεχείς έξι μήνες, οι υπηρεσίες του υπ. Υποδομών θα αναλωθούν στον σχεδιασμό των έργων της νέας γενιάς, αλλά και του τρόπου με τον οποίο αυτά θα ανατεθούν. Εως τότε, το ζητούμενο είναι να επιταχυνθεί ο ρυθμός υλοποίησης των έργων που ήδη έχουν ανατεθεί.

Αναβολές απαλλοτριώσεων, ελλιπείς μελέτες, απουσία νέων αναθέσεων πιέζουν τις κατασκευαστικές

Στις μελέτες η ρίζα του προβλήματος

Ενας από τους στόχους που έχουν τεθεί εν όψει της βελτίωσης του θεσμικού πλαισίου για την ανάθεση των δημόσιων έργων είναι η επιτάχυνση των εργασιών. Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, θα πρέπει να διασφαλίζεται η αρτιότητα των μελετών, καθώς εκεί εντοπίζεται μία από τις ισχυρότερες ρίζες των σημερινών προβλημάτων. Αλλοτε οι ελλείψεις των μελετών εντοπίζονται στο στάδιο της ανάθεσης των έργων, ενώ σε άλλες περιπτώσεις προκύπτουν στην πορεία. Σε κάθε περίπτωση προκαλούνται σοβαρές καθυστερήσεις, μιας και, όχι σπάνια, πολλοί διαγωνισμοί δεν ολοκληρώνονται πριν από το πέρας της διετίας, ακόμα κι όταν απουσιάζουν οι εντάσεις και οι προσφυγές μεταξύ των διαγωνιζομένων.

Πάντως, ακόμα κι αν εκσυγχρονιστεί το πλαίσιο των μελετών, θα πρέπει να βελτιωθεί και η αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών του Δημοσίου, που σε πολλές περιπτώσεις έχουν μεγάλο μερίδιο ευθύνης.

Του Ν. Χ. Ρουσανογλου
 
27.1.2010

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis